Veiligheid
Hoe werkt ons ontruimingsplan?
Hoe is de veiligheid geregeld tijdens een evenement?
Als evenementenorganisatie heb je kennis van het ontruimingsplan en stelt een ontruimer/beveiliger aan. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor de uitvoering van de Bedrijfshulpverlening (BHV). Naast voldoende bedrijfshulpverleners is er één floormanager verantwoordelijk. Hij/zij bereidt hulpverleners voor en stuurt aan waar nodig.
Taken ontruimer/beveiliger en floormanager
Wat zijn de taken van een ontruimer/beveiliger?
- Is (voor aanvang van het evenement) bekend met de werkwijze en regels bij eventuele ontruiming. Werkt samen met de beheerder bij Indoor-Sportcentrum Eindhoven.
- Wordt bij een rustige ontruiming gewaarschuwd door de floormanager of andere melder.
- Wordt bij een directe ontruiming gewaarschuwd door het ontruimingssignaal (slow whoop) of de omroepinstallatie.
- Is verantwoordelijk voor het aan hem/haar toegewezen gebied en gaat daar direct naartoe.
- Zorgt voor een veilige en doeltreffende ontruiming. Iedereen blijft bij elkaar en begeeft zich via de aanwezige vluchtroutes naar de verzamelplaats (zie plattegrond in de onderstaande pdf).
- Zorgt dat er niemand achterblijft in hun toegewezen gebied.
- Geeft duidelijke aanwijzingen aan de mensen.
- Geeft bijzonderheden over slachtoffers, vermisten, plaats, aard en omvang van het voorval door aan de floormanager of coördinerend BHV’er. Gebruik hiervoor de portofoon of telefoon (040) 238 14 37.
- Meldt zich na de ontruiming op de verzamelplaats bij de coördinerend BHV’er.
- Zorgt ervoor dat iedereen op de verzamelplaats bij elkaar komt en blijft.
- Zorgt ervoor dat niemand terugkeert in het gebouw.
- Wacht op de verzamelplaats op verdere aanwijzingen van de floormanager, de coördinerend BHV’ers Indoor-Sportcentrum Eindhoven, brandweer, ambulance of politie.
- Neemt, als het nodig is, deel aan een evaluatie.
Een printversie van deze taken en een plattegrond van de vluchtroutes vind je in deze pdf:
Wat zijn de taken van een floormanager?
- Is (voor aanvang van het evenement) bekend met de werkwijze en regels bij eventuele ontruiming. Werkt samen met de beheerder bij Indoor-Sportcentrum Eindhoven.
- Wordt bij een rustige ontruiming gewaarschuwd door de coördinerend BHV’er of een andere melder.
- Wordt bij een directe ontruiming gewaarschuwd door het ontruimingssignaal (slow whoop) of de omroepinstallatie.
- Geeft bij een ontruiming opdrachten aan de ontruimers/beveiligers om te laten ontruimen volgens de hiervoor bestaande regels.
- Controleert de bruikbaarheid van de vluchtwegen/nooduitgangen (zie plattegrond in de onderstaande pdf).
- Controleert de ontruiming en maakt hierbij gebruik van portofoons of de omroepinstallatie.
- Zorgt dat de sportvloer en tribunes helemaal ontruimd worden. De floormanager verlaat als laatste de sportvloer.
- Geeft leiding aan de ontruimers/beveiligers.
- Geeft bijzonderheden over slachtoffers, vermisten, plaats, aard en omvang van het voorval door aan de coördinerend BHV’er. Gebruik hiervoor de portofoon of telefoon (040 238 14 37).
- Zorgt dat iedereen veilig bij de verzamelplaats aankomt.
- Houdt contact met BHV’er op de verzamelplaats.
- Volgt de uitleg en de bevelen van de coördinerend BHV’er op.
- Neemt, als het nodig is, deel aan de evaluatie.
Een printversie van deze taken en een plattegrond van de vluchtroutes vind je in deze pdf:
Expertise
Ben ik verplicht om EHBO in te zetten?
Verwacht je veel toeschouwers dan ben je verplicht om EHBO’ers in te zetten. Neem bijvoorbeeld contact op met het Rode Kruis of Hulpverlening Eindhoven.
Wanneer is brandwacht nodig?
Wanneer de rookmelders om bepaalde redenen uitgezet worden, is een brandwacht noodzakelijk. De brandwacht houdt het overzicht op het veld en kan direct ingrijpen als er iets gebeurt en waarborgt zo de veiligheid van het publiek.
Hoe regel ik het verkeer?
Bij grote verkeersdrukte is het verplicht verkeersregelaars in te huren. Zij zorgen voor veiligheid rondom de accommodatie en leiden het verkeer in goede banen. Verkeersregelaars nodig? Mail naar ServiceDiensteindhoven@outlook.com
Algemeen
Hoe stel ik een draaiboek op?
Een goed draaiboek zorgt ervoor dat je evenement soepel verloopt. Iedereen weet precies wat er moet gebeuren en wanneer. Dit helpt verrassingen te voorkomen en maakt je evenement een succes.
Naast een draaiboek maak je ook de volgende plannen:
- Plattegrond (opstelling tribunes, velden, stands)
- Stroom- en internetplan (waar komen de stroompunten en internetverbindingen?)
- Verkeersplan (waar staan verkeersregelaars en laat je bezoekers parkeren?)
- Veiligheidsplan
- Riggingplan (moet je iets aan het plafond hangen, zoals verlichting of decor?)
Op de website van Evenementenhelpdesk vind je veel nuttige informatie om je op weg te helpen.
Hoe lever ik de accommodatie op?
De organisatie zorgt voor een veegschone accommodatie. Is extra schoonmaak nodig, zorgen wij daarvoor. De kosten belasten we door aan de organisatie. Je mag gebruik maken van onze schoonmaakkarren, bezems en sneeuwschoppen.
Horeca
ClubHouse Sporthoreca & Events verzorgt alle horecafaciliteiten in Indoor-Sportcentrum Eindhoven. Uitbaters Timo en Milo van Lint zijn telefonisch bereikbaar via 06 21 18 12 37 en per mail via clubhousehoreca@outlook.com.
Parkeren
Er zijn diverse parkeerplaatsen rondom Indoor-Sportcentrum Eindhoven:
- 641 parkeerplekken bij P+R Genneper Parken (7 min. loopafstand en max. € 4,- per dag)
- 430 parkeerplekken aan de Charles Roelslaan (10 min. loopafstand)
- 220 plekken in de parkeerkelder (max. hoogte is 2.20 meter) onder Fontys Sport en Bewegen (1 min loopafstand)
- 650 parkeerplekken bij Zwemcentrum de Tongelreep (10 min. loopafstand)
Let op: alle parkeerplaatsen zijn onbewaakt, dus laat geen waardevolle spullen in je auto liggen.
Vrijwilligers: Refugee Team
Met het Refugee Team worden Statushouders (vluchtelingen) ingezet om mee te helpen als vrijwilliger tijdens jouw evenement. De inzet van het Refugee Team is gratis. Als tegenprestatie voor deze werkzaamheden, brengen evenement-organisatoren het Refugee Team in contact met hun bedrijvennetwerk. Wanneer een statushouder een goede referentie van het evenement op zak heeft, is de stap naar een opleiding, stage of baan dichterbij. Voor meer informatie neem je contact op met Carolien Ronkaerts via carolien@refugeeteam.nl.
Marketing en communicatie
Ondersteunt Eindhoven Sport met marketing en communicatie?
Het (Marketing) Communicatie team van Eindhoven Sport kan op verschillende manieren het sportevenement ondersteunen. Denk aan het aankondigen van het evenement, kaartverkoop stimuleren, publiek en/of deelnemers te trekken maar ook het in contact brengen met pers en partners uit de stad om side-events te op te zetten of andere zaken te regelen. Op de website eindhovensport.nl zijn we ingericht om sportevenementen goed weer te geven in de sportkalender en actuele berichten. Onze social media kanalen hebben een groot bereik, net als de digitale schermen.
Neem voor meer informatie contact op via sport@eindhoven.nl.
Kan ik spandoeken ophangen bij het Indoor-Sportcentrum?
Bij het Indoor-Sportcentrum kun je ook, mits toestemming en goedkeuring ontwerp, een doek of vlag ophangen. We hebben drie verschillende opties:
- Een geveldoek aan het gebouw (6,50 meter breed en 1.35 meter hoog).
- Een spandoek in een vrijstaand frame (5 meter hoog en 2,5 meter breed met ringen om de 30 cm voor bevestiging).
- Vier vlaggenmasten (banieren van 3 meter hoog en 1 meter breed). Een baniervlag is een langwerpige vlag met een tunnelzoom aan de bovenkant.
Je moet het doek of de vlag zelf ontwerpen, drukken, ophangen en demonteren. Neem contact met ons op voor meer informatie.