Samenvatting uitvraag horeca Tongelreep

Eindhoven is de zwemstad van Nederland, de zwemsport leeft hier! Zo haalt in Eindhoven 96% van de kinderen hun zwemdiploma, voordat ze van de basisschool komen. Daarnaast zwemmen er wekelijks honderden mensen banen. Dat de zwemsport leeft in Eindhoven, blijkt ook uit de resultaten van de topzwemmers die hier trainen en de evenementen die hier plaatsvinden.

In 2023 zijn we begonnen met de omvorming van het zwembad. Naast het bestaande zwemstadion komt er een extra 50-meterbad, 25-meterbad, instructiebad en recreatiebad. We voegen zo’n 2.000 m2 badwater bij, waardoor we zo’n 4.500 m2 badwater tot onze beschikking hebben. De bouw is begin 2026 afgerond, naar verwachting. Met de uitbreiding wordt Nationaal Zwemcentrum de Tongelreep het grootste gemeentelijke zwembad van Europa. We willen uiteindelijk doorgroeien naar de titel zwemhoofdstad van Europa. Een plek waar breedtesport, talentontwikkeling, topsport, innovatie en evenementen gedijen. 

Zwemstad van Europa worden, kun je niet alleen. We willen dit realiseren in een alliantie van partners, die zich willen inzetten om: 

  • nog meer mensen te binden aan het zwemmen; 
  • iedereen de mogelijkheid te bieden het maximale uit zichzelf te halen; 
  • Eindhoven nationaal en internationaal te branden als zwemstad.  


Eindhoven zwemstad van Europa bereiken we in drie stappen

Stap 1:  Nationaal Zwemcentrum de Tongelreep 
Stap 2:  Eindhoven zwemt
Stap 3:  Eindhoven Zwemstad

De horeca-exploitant van zwembad de Tongelreep bedient de behoeften van de verschillende gebruikers en heeft een verbindende rol tussen de diverse doelgroepen, de omgeving en de partners van het zwembad. Om die reden zoeken wij een flexibele en ervaren horecaondernemer die met ons en onze partners bovenstaande drie stappen wil doorlopen, om zo toe te groeien naar de zwemhoofdstad van Europa. 

Stap 1: Nationaal Zwemcentrum de Tongelreep

In deze eerste stap richten wij ons op de opening van het zwembad en het goed functioneren van het zwembad voor de huidige gebruikers, de komst van diverse topsportprogramma’s van de KNZB en het exploiteren van een recreatiebad. Voor de horeca betekent stap 1 dat deze zich primair richt op de hieronder genoemde gebruikers van het bad. Het betreft een ondersteunende dienstverlenende horeca in lijn met de uitstraling van de Tongelreep.

De gebruikers van het zwembad zijn onder te verdelen in vijf groepen: 

  1. topsporters;  
  2. verenigingen; 
  3. recreatieve zwemmers (banenzwemmers, beweeggroepen, vrij zwemmen); 
  4. zwemles (ouders/verzorgers);  
  5. wedstrijden en evenementen. 
     

Stap 2: Eindhoven zwemt

In fase 2 ontwikkelt het bad zich naar een zwembad voor de Eindhovenaar. Waar eerst de huidige gebruikers centraal stonden, zijn dat nu alle inwoners van de stad. De horeca krijgt een grotere rol in het opzetten van activiteiten voor Eindhovenaren en kan zich meer richten op de bezoekers van Genneper Parken. In deze fase ontwikkelt het bad zich verder op het gebied van topsport, recreatiezwemmen en beweeglessen. Zo wordt het beweegaanbod verder uitgebreid, op basis van de behoeften van de inwoners.

Stap 3: Eindhoven Zwemstad

In deze laatste fase ontwikkelt Eindhoven zich als zwemhoofdstad van Europa, met in de hoofdrol: de Tongelreep. Het is de bedoeling dat diverse partners uit en rondom de zwemsport hier aan gaan bijdragen. Dit in de vorm van een alliantie genaamd: ‘Eindhoven Zwemstad’. Eindhoven moet een plek zijn waar breedtesport, talentontwikkeling, topsport en evenementen samenkomen. Eindhoven zwemstad gaat o.a. over evenementen van waarde, innovatie, Eindhoven als topsportomgeving en de strategische branding en marketing van het zwembad. We verwachten dat de horeca-exploitant één van de partners is binnen de alliantie.

Uitgangspunten:

  • De geplande opening van de horeca is begin 2026. 
  • De horeca is een centrale plek binnen de Tongelreep voor verschillende type gasten. 
  • Horecaruimten: 
    • 'Natte horeca' bij het recreatiebad ongeveer 133m2;
    • ‘Droge horeca’ in de entree ongeveer 300m2
    • Buitenterras aan de noord- en westgevel met gedeeltelijke overkapping, ongeveer 20 tafels; er is een speelplek voor jonge kinderen (tot ongeveer 12 jaar) bij het terras; 
    • Horeca-uitgifte buiten bij het spraypark.  
  • Overige voorzieningen: bereidingskeuken, spoelkeuken en voorraadberging, fustruimte en containerruimte. De ‘natte’ en ‘droge’ horeca zijn met elkaar verbonden via de keukenruimte.  
  • Twee vergaderruimtes: verhuur en verzorging door horeca-exploitant.  
  • Het zwembad is elke dag open van 6.00 tot 22.30 uur. (In schoolvakanties en op feestdagen zijn er afwijkende openingstijden.)  
  • Het zwembad kent ± 361 openingsdagen (gesloten op nieuwjaarsdag, eerste paasdag en eerste en tweede kerstdag). 

Wij zoeken een ervaren horecaondernemer die effectief en efficiënt samenwerkt met diverse stakeholders, waaronder de gemeente, verenigingen, BrabantSport en KNZB. 

De uitvraag (selectie- en gunningsprocedure):

Om een geschikte horecaondernemer te vinden, zet de gemeente een uitvraag, inclusief selectie- en gunningsprocedure, uit. Dit doen we in het kader van het zogeheten ‘Didam-arrest’. Partijen moeten de ruimte krijgen om, gelet op het gelijkheidsbeginsel, mee te dingen voor schaarse goederen zoals de verhuur van (een gedeelte van) een pand.

Op donderdag 10 oktober 2024 wordt het hoofddocument met meer informatie over de horeca, omgeving, selectie- en gunningsprocedure en de planning gedeeld. Dit met de partijen die zich uiterlijk op vrijdag 4 oktober 2024 kenbaar hebben gemaakt als geïnteresseerden. De geïnteresseerden kunnen een verzoek tot deelneming met een globaal concept en plan van aanpak indienen. Op basis van deze documenten en een gesprek worden er uiteindelijk maximaal drie partijen gevraagd om een nader uitgewerkt bedrijfsconcept en plan van aanpak in te dienen. De laatste stap is een presentatie en interview. Hierna bepaalt de gemeente met welke horeca-exploitant zij een huurovereenkomst aangaan. Dit zal naar verwachting medio januari 2025 zijn. Op die manier is er voldoende tijd om de opening (begin 2026) goed voor te bereiden, samen met de horeca-exploitant en de gebruikers.