Waterbootcamp: niet voor watjes

08/09/2016 - 10:45

Sinds januari hebben we een nieuwe aquasportief les in de Tongelreep en het Ottenbad namelijk Waterbootcamp. Vlak voor de zomervakantie trok ik de stoute schoenen aan en heb ik een les bij de Tongelreep meegedaan.

Koude plons

Het was best lekker weer, dus met een grote grijns keken mijn collega’s me aan: we gingen naar buiten. Oké het was zonnig, maar toch niet zó zonnig dacht ik nog. Na de eerste koude plons werden we meteen aan het werk gezet. Van het koud hebben was zeker geen sprake meer. Erin, eruit, tot de lijn en weer terug, herhaal. Voeten van de vloer en boven het water uit. Ja, tegelijkertijd en vele malen achter elkaar.

De tijger

Toch ook zonde om dat mooie beachvolleybalveld niet te gebruiken, moet instructeur Jolanda gedacht hebben. Lekker nat, dus tijgeren maar. Een blik achterom verraadde dat mijn collega’s nog steeds lachend op een afstandje stonden toe te kijken. Nog een laatste plons om al het zand eraf te spoelen en door naar binnen.

Pauzeren geen optie

De tweede ronde. We nemen een jerrycan en vullen die voor de helft met water. De opdracht: zwemmen op je rug met jerrycan boven water. Nou ik ben toch een aardige zwemmer maar dit valt voor mij echt onder een bootcamp oefening in de categorie: zwaar! Na een teug water binnen gekregen te hebben, had ik toch een techniek ontwikkeld die werkt. Maar ik voel wel: die spierpijn gaat komen. En dan een oefening die met mijn zwakke rug niet lukt. Helaas geen pauze, ik krijg gewoon een andere oefening die dezelfde spiergroep traint.

Categorie verzuring

Als afsluiting dan toch nog maar een circuitje. Je kent ze wel, de groep wordt verdeeld in kleinere groepen en elke groep krijgt een oefening die ze een aantal minuten vol moeten houden. Wij waren met vier groepen, dus vier oefeningen. We kregen van die oefeningen, waar je zeker weet, als je ze wat langere tijd vol moet houden, je het gaat voelen. Met verzuurde benen en armen eindigde de les. Ik voelde de spierpijn al opkomen.

Spierpijn voorkomen

Bootcamp staat voor mij gelijk aan spierpijn, daarom heb ik navraag gedaan: wat kun je doen om die spierpijn te voorkomen. Voorkomen blijkt lastig, maar er zijn meerdere dingen die helpen. Je kan er door veel water te drinken voor zorgen dat het bloed goed naar de spieren blijft stromen, waardoor je spieren goed blijven functioneren. Begin wel op tijd, als je bijvoorbeeld ’s ochtends al weet dat je ’s avonds gaat sporten, drink je door de dag heen al flink wat water. Tijdens het sporten neem je natuurlijk je waterflesje mee, maar het is vooral ook na het sporten belangrijk dat je het watergehalte in je lichaam aanvult.

Chloorwater slurpen

Waterbootcamp is een leuke en zware sport en je moet je er niet over verbazen dat je af en toe een flinke slok water binnen krijgt. Ik ga ervanuit dat dat minder wordt naarmate je vaker mee doet. En ja, die spierpijn heb ik ook gehad, hoewel vele malen minder dan ik gewend ben. Niet door de paar teugen chloorwater, maar door de vele glazen water van te voren tijdens en na het sporten.

Wil je ook een keer meedoen met Waterbootcamp of één van onze andere aquasportief lessen. Bij betaling van het reguliere toegangstarief kun je gratis deelnemen.

linda nguyen - huisman
Op 08-09-2016
Geschreven door: Linda Nguyen - Huisman
In: Sporten

Het buitenbad is helaas gesloten. Deze gaat weer open op 28 april 2018. Tot dan!

Date: 
19 april 2018