Voorbereiden op de Triatlon Eindhoven

20/05/2015 - 11:45

De marathon van Eindhoven krijgt er een ‘neefje’ bij. Althans alleen voor dit jaar. Op vrijdag 10 juli 2015 organiseert de Eindhovense Studenten Roeivereniging Thêta een triatlon ter ere van haar 40ste verjaardag: Triatlon Eindhoven. Het betreft een achtste triatlon, een zogenaamde sprinttriatlon. Deelnemers worden uitgedaagd om 500 meter te zwemmen, 20 kilometer te fietsen en 5 kilometer hard te lopen. Ze gaan strijden in het studenten-, estafette- of overall-klassement. De organisatie verwacht vooral deelnemers uit Eindhoven, maar de eerste inschrijvingen vanuit andere steden zijn ook al binnen. Door het organiseren van een achtste triatlon, krijgen niet alleen de topsporters, maar ook de Eindhovenaren die - laat ik zeggen - minder in topvorm zijn, de kans om een sportieve prestatie neer te zetten. De grote vraag blijft echter, hoe train je voor deze multisport? Omdat mijn sportkennis betreffende de triatlon stopt na het zwemmen van 500 meter, vroeg ik naar de voorbereidingen van Krijn van Nuland, deelnemer aan de Triatlon Eindhoven.

Voorbereiding

“Ik houd van sporten waar mensen van zeggen dat je gek bent. Daarom heb ik afgelopen zomer besloten een poging te wagen met een triatlon”, antwoordt Krijn op de vraag wat zijn eerste motivatie was om zich in te schrijven voor het evenement. “Aangezien ik geen dingen half wil doen, ben ik begonnen met zwemtrainingen. Fietsen deed ik al veel en hardlopen heb ik in mijn jeugd veel gedaan.” In het verleden nam Krijn deel aan de Paul Veenemansprijs (een meerkamp bestaande uit wielrennen, schaatsen, hardlopen en roeien) maar op 10 juli zal hij aan zijn eerste (sprint)triatlon deelnemen.

Drie maal twee

Op dit moment traint Krijn alle drie de onderdelen van de triatlon (zwemmen, hardlopen en wielrennen) twee maal per week. Naast het trainen van de triatlon, bevindt de student zich ook één keer in de week in een roeiboot en doet hij dagelijkse core-oefeningen. Wanneer ik vraag waar hij zijn motivatie uithaalt, antwoordt Krijn het volgende: “De motivatie zit er voornamelijk in dat ik bijna elke training merk dat ik sterker word, vooral bij zwemmen is dit het geval”. Tenslotte, heb je nog een tip misschien Krijn? “Voor studenten: doe een zwemcursus op bij Studentensportcentrum Eindhoven. Voor een tientje heb je daar heel veel lol van.” Daarnaast gaf de organisatie van de Triatlon Eindhoven mij de gouden-trainingstip: via de triatlonbond kan er een 8-weekse trainingsschema worden gedownload.

Bekijk het trainingsschema  

Zelf deelnemen?

Ga jij de uitdaging aan en zwem jij op 10 juli 500 meter in het Eindhovens Kanaal, fiets je 20 kilometer langs het kanaal en loop jij 5 kilometer hard rondom het DAF-terrein? Kijk dan voor meer informatie op www.triatloneindhoven.nl. Naast het neerzetten van een sportieve prestatie, wordt er tijdens de triatlon ook geld ingezameld voor de stichting Spieren voor Spieren. Door het sponsoren van een kilometer, onderdeel of een bepaalde tijd, wordt geld bij elkaar gebracht voor kinderen met een spierziekte. Kinderen moeten namelijk onbezorgd kunnen rennen, fietsen, spelen en sporten! Voor zo’n 20.000 kinderen in Nederland is dit niet vanzelfsprekend, daarom roept de stichting Spieren voor Spieren mensen op om in actie te komen en gezonde spieren in te zetten voor zieke spieren.

eveline wouters
Op 20-05-2015
Geschreven door: Eveline Wouters
In: Evenementen