Tour de...fietsblessures

12/07/2016 - 21:00

We zitten er weer middenin: de Tour de France! De eerst Nederlandse ritzege is inmiddels binnen, maar de eerste uitvallers beginnen nu ook te komen. Nederlander Sebastian Langeveld stapte tijdens de 10e etappe af, nadat zijn ontbijt niet helemaal lekker gevallen was, maar de meeste uitvallers stappen af door blessures en valpartijen. Dat is ook precies hoe ik als sportfysiotherapeut wielrennen vaak zie. Het is vrijwel nooit 'zomaar eens even lekker een rondje fietsen'. Vooral voor de echte fanatiekelingen luistert het allemaal heel nauw als het gaat om training, voeding en rust.

Een goede voorbereiding

Een goede voorbereiding is het halve werk. Voor wielrenners die meer willen doen dan twee keer per week rustig een uurtje fietsen, is dit zeker waar! Alles valt of staat bij de verhouding tussen de belasting (de rit) en je belastbaarheid. Is je belastbaarheid lager dan de inspanning die je wilt gaan leveren, dan gaat het mis. Gelukkig heb je hier zelf veel invloed op! Zorg allereerst voor goed afgesteld materiaal en de juiste trainingsopbouw. Zowel conditioneel als in stabiliteit en kracht. Denk ook eens na over je voedingspatroon en de hoeveelheid rust rondom je inspanning.

(Uit)vallen

In vergelijking met veel andere sporten is het risico op een blessure onder wielrenners, mits de voorbereiding goed is, relatief klein. De ernst van de blessures is echter vaak wel groot, doordat het overgrote merendeel van de blessures ontstaat als gevolg van een valpartij. Veiligheid NL deed onderzoek naar het aantal blessures onder wielrenners en kwam tot de conclusie dat het in bijna de helft van de gevallen gaat om een blessure aan de schouder, arm of hand. Dat is ook wat ik in de praktijk meestal zie. Naast de wielrenners die ik preventief begeleid tijdens hun training, zie ik voornamelijk fietsers die moeten revalideren nadat ze bij een flinke valpartij bijvoorbeeld hun sleutelbeen braken.

Voorkomen is beter dan genezen

Wil je voorkomen dat je valt? Dan komt die goede voorbereiding weer om de hoek kijken! Zorg dat je de techniek van het sturen en remmen goed onder de knie hebt, voor je echt je grenzen op gaat zoeken of een flinke afdaling wilt gaan maken. Neem daarnaast geen onnodige risico's en ga nog geen lange toertochten of wedstrijden rijden wanneer je net begint met fietsen. Wanneer je vermoeid bent, wordt je controle en coördinatie minder en daarmee het risico op vallen groter.

linda van maanen
Op 12-07-2016
Geschreven door: Linda van Maanen
In: Sporten