Terugkomen na een blessure, mentaal en fysiek zwaar

28/03/2017 - 14:30

Iedere sporter, professioneel en recreatief krijgt er wel eens mee te maken; blessures. Er zijn lichte blessures, zware blessures, blessures die lang duren en die zo weer voorbij zijn. Ikzelf heb er ook meerdere gehad, waarvan de zwaarste zonder twijfel de ozgoodsletter was. Een aandoening aan de pees in de knie. Doordat ik als jonge jongen hard groeide, was het lastig voor de pees in mijn linkerknie om de groei in de rest van mijn lichaam bij te houden. Dit betekende dat mijn pees opgerekt werd en er dus flinke klachten ontstonden. Deze blessure heeft me toentertijd 9 maanden(!) aan de kant gehouden. Gelukkig herstelde ik op goede wijze en kan ik nu zo goed als pijnvrij voetballen op de zondagochtend. Buiten de gebruikelijke hoofdpijn van de avond ervoor dan. Maar hoe is het om tegen blessures aan te lopen? En wat heeft dit voor gevolgen?

Je hoofd erbij houden

Een blessure kan niet alleen een zware aanslag zijn op je fysieke gesteldheid, ook mentaal is een blessure soms een echte klap. Als je gewend bent om wekelijks te sporten en door een blessure word je opeens teruggezet van drie, vier of zelfs vijf maal per week naar vrijwel niets, dan kan dit hard aankomen. Er zijn dan ook veel professioneel voetballers die enorme moeite hebben om goed terug te komen na een blessure. Neem bijvoorbeeld Jonathan Reis, oud voetballer van PSV, tijdens zijn zware knieblessure verviel de jongen in zijn oude gewoonte om iets te uitbundig te feesten. Dit ging uiteindelijk zelfs ten koste van zijn contract bij PSV. Dit terwijl hij in potentie misschien wel een wereldtopper was geweest. Al zeg ik dat met een gekleurde bril.

Kortom, een blessure is ook mentaal ontzettend zwaar.

Rug recht en sterker terugkomen

Een blessure kan echter, uiteindelijk, ook goede gevolgen hebben. Denk aan een sporter die door een blessure één of enkele treetjes teruggezet wordt. Doordat je dan zo graag wil, raak je juist fitter dan ooit. Dit heeft als gevolg dat je nog veel sterker en gretiger terugkomt. Iets wat een groot voordeel kan zijn zodra je eindelijk weer het veld op mag (of de zaal in, of het bad in, of ...). Zo ook het verhaal van een bevriende sporter die te kampen had met een zware slijmbeursontsteking (een ontsteking die zich bevindt in de buurt van het bot), ontzettend pijnlijk heb ik me laten vertellen. Maar hij wist dat indien hij zijn sportschema niet zou aanpassen, deze blessure vaker zou kunnen terugkomen, en hij was erop gebrand dit niet te laten gebeuren. Zodoende was hij vervolgens regelmatig te vinden in de sportschool, rende hij nog enkele rondjes extra na de training en paste hij echt zijn levensstijl erop aan. Met positief gevolg, want de blessure is nooit meer teruggekomen. Sterker nog, hij is fitter geworden en gebleven dan dat hij voor de blessure was.

Voorkomen is beter dan...

We kennen het gezegde allemaal, maar het is wel waar. Sommige blessures kunnen we simpelweg niet voorkomen, anderen echter wel. Enkele praktische en simpel toe te passen tips om blessures te voorkomen:

  • Trainingsschema: als je begint met sporten (of fitnessen), ga niet uit het niets ontzettend zwaar trainen. Bouw het op. Zo hou je het niet alleen leuk voor je spieren, maar ook voor jezelf, omdat je progressie zal gaan zien.
  • Warming-up: ren vooraf een rondje, maak je spieren warm, zorg dat je flexibel bent. Begin niet uit het niets met sporten, dit kan een heuse aanslag zijn op je lichaam, wat blessures ten gevolge kan hebben.
  • Cooling-down: minder populair, maar toch erg effectief. Een cooling-down zorgt ervoor dat je spieren er rustig aan weer in een kalme modus komen, dit voorkomt mogelijke blessures.
siem van dongen
Op 28-03-2017
Geschreven door: Siem van Dongen
In: Sporten

Het buitenbad is helaas gesloten. Deze gaat weer open op 28 april 2018. Tot dan!

Date: 
19 april 2018