Start to run?!

15/04/2016 - 16:00

Zodra de zon begint te schijnen, krijgt iedereen de zomer in z’n bol. Iedereen gaat genieten van het lekkere weertje! De terrasjes zitten vol, maar ook op sportgebied gaat iedereen ineens weer los. Er wordt een leuk sportief shirtje uit de kast getrokken en het stof wordt weer van de hardloopschoenen af geblazen. Rennen maar!!

Overbelasting ligt op de loer

Hoe enthousiaster men start, des te drukker wordt het over het algemeen in onze praktijk. De ene overbelaste knie na de andere strompelt de praktijk binnen. Topdrukte voor mij als sportfysiotherapeut dus. Niets te klagen zou je zeggen? Nou…eigenlijk wel. Want naast blessurebehandeling is ook blessurepreventie één van de taken van een sportfysiotherapeut. En persoonlijk zorg ik er liever voor dat mensen lekker pijnvrij kunnen blijven sporten, dan dat ik ze moet zeggen dat ze enkele weken rust moeten nemen, omdat te ver gegaan zijn of echt een ernstige blessure opgelopen hebben.

Meest voorkomende pijntjes

Vooral knieklachten, irritatie rondom het scheenbeen en achillespeesklachten komen veel voor bij (beginnende) hardlopers. Over de oorzaken en risicofactoren is de laatste jaren veel discussie, maar over één ding zijn de meeste onderzoekers het eens: het gaat in de meeste gevallen om overbelastingsblessures. Vooral je enkels, knieën, heupen en rug worden flink belast, aangezien je lijf behoorlijke klappen op moet vangen tijdens de afzet en vooral ook de landing van je voet op de grond bij het hardlopen. Het type schoenen dat je draagt kan hier een flinke invloed op hebben, evenals de ondergrond. Lopen in het bos vergt een andere inspanning van je lijf dan wanneer je op de weg loopt, en ook een loopband geeft een andere belasting.

Blessures voorkomen?

Wil jij deze zomer lekker hardlopen zonder pijn? Een goede looptechniek en een passende trainingsopbouw zijn erg belangrijk, als je net (weer) start met hardlopen en blessures wilt voorkomen. Weet je niet zo goed waar je moet beginnen, of heb je bijvoorbeeld door overgewicht of eerdere blessures mogelijk een hoger risico op een hardloopblessure? Of loop je misschien juist al langer, maar lukt het je niet om die PR te verbreken? Zoek dan hulp! Voor hardlopers van ieder niveau (van beginneling tot marathonloper) kan het de moeite waard zijn om je training en persoonlijke eigenschappen eens te evalueren met een expert. Denk hierbij aan een hardlooptrainer of atletiekvereniging, maar zeker ook aan een sportfysiotherapeut, sportarts of voedingscoach.

Ren ze!

linda van maanen
Op 15-04-2016
Geschreven door: Linda van Maanen
In: Sporten