Ren de beren voorbij

28/06/2016 - 18:00

Jarenlang probeerde mijn leidinggevende me te enthousiasmeren om te gaan hardlopen. We werken in de sport, dus het onderwerp kwam regelmatig aan bod. Ik bleef echter steevast ‘nee’ zeggen. Zelfs toen hij me aanbood om me te coachen. Ik was (en ben) geen hardloopheld en ik heb het nooit leuk gevonden. Toch heb ik me een aantal maanden geleden door mijn zusje en een vriend laten overhalen om mee te gaan hardlopen, zoals iedereen op de Eindhoven Sportblog heeft kunnen lezen. Met pijn en moeite en heel erg trots liep ik uiteindelijk 3 kilometer. Vraag me niet hoe, maar het lukte me. Ik had de smaak te pakken en deed ik een week later een nieuwe poging. Ik faalde genadeloos. Na enkele minuten had ik zo’n zijpijn dat ik onmogelijk nog verder kon lopen. Ook de poging erna faalde. Toch niet zo mijn ding, dacht ik.

Tweede, derde, vierde kans

Op mijn 30e verjaardag gaf mijn vriend me 10 bootcamplessen in het Vondelpark in Amsterdam cadeau. Daarvoor had ik echter wel nieuwe sportschoenen nodig. Op Jazzschoentjes kom je niet ver buiten de balletstudio. Het advies in de sportwinkel: koop hardloopschoenen als je wilt gaan bootcampen. Gehoorzaam als ik ben, deed ik dat natuurlijk, maar niet zonder een goed advies van een gespecialiseerde winkel. Daar zat ik dan, thuis op de bank met mijn spiksplinternieuwe, felgekleurde hardloopschoenen en een loopschema voor beginners. Dat laatste was een ‘cadeautje’ van de caissière van de hardloopwinkel. Oké, het moest blijkbaar toch zo zijn. Naast bootcamp, wilde ik ook hardlopen nog wel een kans geven.

Ik zal doorgaan

Vol goede moed begon ik aan het schema. Want, zo zei de dame in de winkel, beginnen met 3 kilometer is natuurlijk helemaal niet goed voor je. Je lichaam moet wennen aan de belasting van de sport en dan komt het goed, ook met de zijpijn. Niet heel onlogisch. Ik heb woord gehouden en ben nu al een paar keer gaan hardlopen, samen met mijn zusje die me perfect coacht. Vorige week liep ik zonder zijpijn 8 keer 2 minuten met 2 minuten wandelen tussendoor. Nu begin aan de drie minuten; op naar de 5 kilometer! Bijkomend voordeel, sinds ik regelmatig ga hardlopen, zit ik lekkerder in mijn vel en heb ik veel meer energie. Dit en de goede opbouw, maakt dat ik het volhoud.

Ook beginnen met hardlopen?

Ben je nooit goed geweest in hardlopen, maar kijk je, net als ik, altijd heel jaloers naar de mensen die zonder moeite al hardlopend je huis voorbij sjezen? Dit heeft mij over de streep getrokken:

  1. Begin bij het begin. Ben lief voor jezelf en koop/kies een outfit waar jij je prettig in voelt en die ook functioneel is. Voor de dames: vergeet niet een goede sportbeha te dragen die ook strak genoeg zit, erg belangrijk voor de bescherming van je borstweefsel.
  2. Heb je serieuze plannen, laat je adviseren! Met hardloopschoenen die passen bij jouw manier van lopen, loop je veel lekkerder en het belangrijkste: het is beter voor je lichaam. Bovendien motiveert het om te gaan; het is zonde om die flitsende schoenen in de kast te laten staan.
  3. Heb je geen ervaring? Bouw het op en stel haalbare doelen voor jezelf. Denk niet, mijn conditie is goed, dus ik begin met 3 kilometer. Slecht voor je lijf en ook voor je zelfvertrouwen als het daarna niet opnieuw lukt om die 3 kilometer te lopen.
  4. Ga met iemand samen hardlopen die je coacht en met je mee loopt op jouw tempo (erg belangrijk!). Of kies een partner met hetzelfde niveau als jij. Dit leidt lekker af, waardoor je niet steeds denkt: hoe ver moet ik nog? En je haakt minder snel af.
  5. Ga je graag alleen, dan kun je een speciale hardloopapp gebruiken die je helpt om je doelen te bereiken. Handig, want dan hoef je ook de tijd zelf niet bij te houden.
  6. Ga hardlopen op een regenachtige dag. Er zit dan meer zuurstof in de lucht, waardoor het hardlopen een stuk makkelijker gaat. Dit maakt meer verschil dan ik ooit had gedacht (en ik heb een enorme hekel aan regen).
  7. Open deur, maar toch het benoemen waard: vergeet de warming up en de cooling down niet, zo voorkom je blessures en worden afvalstoffen beter afgevoerd na de training. Erg belangrijk voor een sterk, gezond en strak lichaam.
  8. Vier je successen en accepteer het ook als het een keer wat minder goed gaat! Wat voor jou een topprestatie is, is dat voor een ander misschien niet, maar kijk hierbij niet naar anderen. Kijk naar jezelf! Ook de beste sporters waren ooit beginners. 
anja schenkels
Op 28-06-2016
Geschreven door: Anja Schenkels
In: Sporten

Het buitenbad is helaas gesloten. Deze gaat weer open op 28 april 2018. Tot dan!

Date: 
19 april 2018