Op deze 5 aandoeningen heeft sporten een positief effect

06/06/2017 - 10:00

De afgelopen weken schreef ik over sporten voor mensen met een zichtbeperking, maar hoe is sport voor mensen met verschillende aandoeningen? Dat sporten gezond is weten we allemaal, maar dat sporten ook een positief effect kan hebben op sommige aandoeningen, is minder bekend. Daarom schrijf ik deze week over hoe sporten positief kan bijdragen bij verschillende bekende en onbekende aandoeningen en hoe dit in zijn werk gaat.

1. Epilepsie - Uit recent onderzoek is gebleken dat sporten voor mensen met epilepsie een positief effect heeft op het ziekteproces, de levensduur en de kwaliteit van leven. Door te sporten en het lichaam in goede conditie te houden, wordt de kans op een aanval kleiner. Naast het directe effect, heeft sporten ook een indirect effect, namelijk dat een epileptische aanval door een fitter lichaam minder (negatieve) gevolgen zal hebben. Voorheen werd gedacht dat sporten de kans op een epileptische aanval zou vergroten. Dit dacht men omdat sporten vaak schokken en veel prikkels oplevert, dit zou niet goed zijn voor mensen met epilepsie. Echter werd in deze beredenering weinig rekening gehouden met het positieve effect van lichamelijke inspanning. Sporten en epilepsie gaan dus erg goed samen.

2. Dementie - Sporten heeft verschillende positieve effecten op mensen met dementie, zo zorgt het voor een verbetering van het geheugen, wordt de achteruitgang vertraagd en kan een sportritme tevens een dagelijks ritme bieden. Daarnaast heeft fysieke inspanning een positief effect, dit werkt goed tegen het sombere gevoel dat vaak gepaard gaat met dementie. Zo blijven de hersenen en het geheugen in een betere conditie, wat de algehele staat van het lichaam ten goede komt. Dit zorgt ervoor dat dementie minder effect kan en zal hebben op het lichaam. Sporten werkt dus erg goed tegen dementie.

3. Multiple Sclerose (MS) - Door goed te sporten, met een goed schema, wordt de balans verbeterd. Dit zorgt ervoor dat er minder valpartijen ontstaan, de moeheid vermindert en men zich algeheel beter gaat voelen. Dit positieve effect wordt echter alleen gerealiseerd als men sport onder goede begeleiding (of als men zelf goed weet hoe men oefeningen moet doen), als oefeningen niet goed worden uitgevoerd, kan er een negatief effect zijn door bijvoorbeeld overbelasting.

4. Hyperhidrose -  Sporten werkt erg goed tegen hyperhidrose, beter bekend als overmatige transpiratie. Doorgaans worden verschillende middelen en iontoforese behandelingen aanbevolen, maar het is vaak belangrijk eerst te kijken hoe men in de basis bezig is met zijn of haar lichaam. Daar is sporten een cruciaal onderdeel van (samen met voeding), hoe meer en intensiever men sport, des te minder men zal zweten. We zweten allemaal erg veel, meer dan we door hebben, voor de één is dit een last, voor de ander niet. Als je actief bent met sporten, zweet je tijdens het sporten al een groot gedeelte van jouw dagelijkse transpiratievocht uit, waardoor je na het sporten minder zult zweten. Daarnaast draagt een goede conditie er aan bij dat je minder zweet.

5. Hoofdpijn - Tot slot hoofdpijn. Sporten kan ontzettend goed werken tegen gewone hoofdpijn, spanningshoofdpijn en inspanningshoofdpijn. Vooral de laatste is interessant, want inspanningshoofdpijn houdt in dat men hoofdpijn krijgt door het sporten. Sporten kan in deze gevallen juist helpen door te kijken hoe men sport. De juiste oefeningen? De juiste houding? De juiste voeding voor, tijdens en na het sporten? Als hier geen rekening mee wordt gehouden, ontstaat de basis van inspanningshoofdpijn en dit kan het effect versterken.

Zo zie je maar weer, dat sporten een ontzettend positief effect heeft op het lichaam. Let op: sporten heeft een bewezen positief effect voor mensen met dergelijke aandoeningen, echter zal het de aandoening niet verhelpen. Ben je nog niet uitgelezen? Lees dan het interessante artikel over yoga voor topsporters.

siem van dongen
Op 06-06-2017
Geschreven door: Siem van Dongen
In: Sporten

De tijden van het baantjes zwemmen zijn gewijzigd vanaf 30 oktober! Lees er hier meer over. Tevens is het Golfslagbad van de Tongelreep definitief gesloten. Je kan nog wel bij ons baantjes zwemmen, zwem- en bewegingslessen volgen en meedoen met actieve aqauasportieflessen!

Date: 
19 september 2017