Negen maanden topsport!

23/05/2015 - 14:00

Terwijl ik deze blog zit te typen, kijkt mijn vier weken oude dochtertje me vanuit de box met haar grote donkere ogen aan. Amper negen maanden geleden kwam het bekende streepje tevoorschijn op de zwangerschapstest. De voorbereiding van het handbalseizoen was net  begonnen, en tegen de tijd dat het seizoen echt van start zou gaan, was het voor mij al lang niet meer verstandig om nog met mijn zwangere buik in een handbalgoal te gaan staan…

Stoppen of doorgaan…?

Uit onderzoek blijkt dat veel vrouwen minder gaan sporten als ze zwanger zijn. De redenen hiervoor zijn heel verschillend: pijnklachten tijdens de zwangerschap, tijdgebrek, minder zin om te sporten, maar vooral ook angst dat sporten misschien schadelijk is voor de baby. Hoe zit het eigenlijk met sporten tijdens je zwangerschap? Voor de een is dat kleine stipje op de eerste echo een goede reden om mooi negen maanden de bank niet af te komen, terwijl de ander tot aan de bevalling door blijft sporten. Wat gebeurt er met je lijf tijdens je zwangerschap, en is het nu wel of niet goed om te sporten?

Lichamelijke veranderingen

Tijdens de zwangerschap verandert er van alles in het lichaam van de vrouw. De meeste vrouwen komen een aantal kilo’s aan en hun houding wordt anders. Maar ook op het gebied van hart en bloedvaten gebeurt er veel tijdens de zwangerschap. Zo gaat onder andere de hartfrequentie omhoog en daalt de bloeddruk. Bovendien stijgt de hoeveelheid bloed die wordt rondgepompt en neemt de zuurstofopname toe.

Positieve effecten

Uit onderzoek blijkt dat regelmatige inspanning kan bijdragen aan een goede gezondheid bij zwangere vrouwen. Vrouwen die regelmatig sporten tijdens hun zwangerschap, zijn beter in staat een inspanning vol te houden en hebben meer kracht dan vrouwen die niet sporten. Goed om te weten met het oog op de bevalling! Daarnaast hebben sportieve vrouwen minder last van lichamelijke klachten tijdens de zwangerschap en voelen ze zich fitter. Ook op de gezondheid van de ongeboren foetus blijkt sporten een positieve invloed te hebben, onder andere als het gaat om reageren op stress en de neurologische ontwikkeling.

Sporten tijdens de zwangerschap

Een zwangerschap heeft een behoorlijk impact op het lijf van de moeder, maar dit kun je dus in veel gevallen positief beïnvloeden door regelmatig te (blijven) bewegen terwijl je zwanger bent. Een combinatie tussen cardiotraining en lichte spierversterkende oefeningen is ideaal om fit te blijven en je lichaam voor te bereiden op de bevalling. Training van de bekkenbodemspieren is ook aan te raden, omdat deze de kans op bekkeninstabiliteit en incontinentie verminderen.

Back in shape

Tijdens de bevalling moet het lichaam een topprestatie leveren, dus enige hersteltijd daarna is wel nodig. Over het algemeen wordt geadviseerd om de eerste week nog veel in bed te blijven en activiteiten als traplopen zoveel mogelijk te vermijden. Daarna kun je, als je lichaam er aan toe is, starten met bewegen. Houd er wel rekening mee dat vooral de buikspieren nog moeten herstellen. Het is dus verstandig om in eerste instantie te beginnen met lichte oefeningen om je bekkenbodemspieren en buikspieren weer te activeren. In de meeste gevallen kun je na ongeveer zes weken het sporten weer gaan opbouwen, maar luister hierbij altijd goed naar je lichaam en vraag eventueel je verloskundige om advies bij twijfel.

linda van maanen
Op 23-05-2015
Geschreven door: Linda van Maanen
In: Sporten

Het buitenbad is helaas gesloten. Deze gaat weer open op 28 april 2018. Tot dan!

Date: 
19 april 2018