Kom van die bank af! – 5 motivatietips

01/11/2016 - 09:15

We weten allemaal dat lichaamsbeweging gezond is. Het is goed voor je hart en longen, kan symptomen van depressie verminderen, en regelmatig bewegen helpt bij het voorkomen van overgewicht en het handhaven van normale cholesterolwaarden. Toch kan het af en toe lastig zijn om de motivatie op te brengen om te gaan sporten. Deze motivatietips kunnen daar verandering in brengen: pauzeer je FIFA carrière bij PSV en kom van die bank af!

  1. Doe mee met de Glow Run
    ...of een andere fun run. Joggen is niet voor niets een populaire vorm van lichaamsbeweging: het is gratis en je bent niet aan gebonden aan een locatie. Heb je geen motivatie om deur uit te gaan? Dan kan het helpen om doelen te stellen, zoals meedoen aan een plaatselijke 5 kilometer loop. In Eindhoven kan je bijvoorbeeld mee doen aan de Glow Run, die dit jaar op 19 november gehouden wordt. Bijzonder: tijdens het rennen van de 5,5 kilometer werk je niet alleen aan je conditie, maar creëer je samen met de andere deelnemers ook een lichtkunstwerk! Je kunt één van de apps uit de volgende tip gebruiken ter voorbereiding.
     
  2. Gebruik een app
    Een app kan motiverend werken, doordat het overzicht geeft op je doel en veel feedback biedt. Voor dat extra steuntje in de rug kan je bovendien je vooruitgang delen op social media. Er zijn apps voor verschillende sporten en met hun eigen functies. Een populaire, gratis app voor hardlopen is C25K: een schema waarbij je in acht weken met drie sessies van een half uur per week je uithoudingsvermogen opbouwt tot een afstand van vijf kilometer. Terwijl je naar je eigen muziek luistert, krijg je informatie over hoe lang je nog moet rennen, en wanneer het tijd is om even bij te komen.

    Houd je van zombiefilms of -spellen? Download dan de app Zombies, Run! Terwijl je jogt in je eigen tempo, speel je een rol in een verhaal waarbij je moet vluchten voor zombies en automatisch voorzieningen oppikt. Voor een korte, afwisselende work-out die op jouw doelen is aangepast, gebruik je de app Sworkit. Deze app komt in vele variaties, van kracht- en conditietraining tot pilates en stretchen. Je kunt de training zo lang of kort maken als je wilt – elke dag vijf minuten bewegen heeft al een positieve invloed op je gezondheid!
     

  3. Zorg voor afwisseling
    Vind je de sportschool maar saai? Er zijn genoeg sporten waarbij je niet eens door hebt hoe goed je aan het bewegen bent! Door verschillende sporten te proberen, train je ook nog eens verschillende spiergroepen. Bij trampolinecentrum Jump XL kun je vrij springen, een fitnessles volgen, of zelfs twists en salto’s leren. Je verbrandt hiermee meer calorieën dan bij hardlopen én er is minder kans op blessures. Of ga een keer boulderen bij Monk. Boulderen is een laagdrempelige maar verslavende sport, waarbij je een klimmuur beklimt zonder touwen, maar met dikke matten ter bescherming. Je gebruikt hierbij spieren door je hele lichaam en je wordt er nog lenig van ook. En wat dacht je van dansen op de ijsbaan? IJssportcentrum Eindhoven organiseert regelmatig discoschaatsavonden!
     
  4. Zoek een maatje
    Een afspraak met een vriend zeg je minder makkelijk af dan een vaag plan met jezelf om deze week een keertje te sporten als je tijd hebt. Je kunt elkaar motiveren om meer te bewegen en samen sporten is natuurlijk veel gezelliger! Als je een paar keer per week op een vaste dag en tijdstip afspreekt, wordt lichaamsbeweging al snel een gewoonte en is het makkelijker om je andere verplichtingen eromheen te plannen. Hangen je vrienden liever met je op de bank of in de kroeg? Schrijf je dan in voor een teamsport. Zo heb je niet alleen dezelfde voordelen van een wekelijkse, vaste afspraak in je agenda, maar het is ook een goede manier om nieuwe, sportieve vrienden te maken!|
     
  5. Leg het vast in je agenda
    ​Zoals de vorige tip al bevestigde: een afspraak is moeilijker af te zeggen als die al vaststaat in je agenda. Maak afspraken met jezelf, net zo belangrijk! Plan drie dagen per week een half uurtje vrij voor lichaamsbeweging, bijvoorbeeld in je lunchpauze of ‘s ochtends voordat je naar je werk gaat. Schrijf dit in je agenda en plan de rest van de week eromheen, zoals je ook zou doen met andere verplichtingen. Je kunt het sporten niet langer uitstellen met het excuus ‘geen tijd’ als je die tijd al gepland hebt. Bedenk ook dat het niet gaat om de lengte van elke sessie, maar vooral om de regelmaat waarmee je beweegt. Is een andere afspraak uitgelopen en is er nog maar een kwartiertje over om te trainen? Ook dat kwartiertje draagt bij aan je gezondheid en helpt je de routine vast te houden.

Ook Eindhoven Sport biedt verschillende activiteiten die kunnen bijdragen aan je motivatie. Neem een kijkje en ontdek wat er allemaal mogelijk is – wie weet ben je straks niet meer te stoppen!

gastblogger
Op 01-11-2016
Geschreven door: Gastblogger
In: Sporten