Inspanning telt voor twee

16/10/2017 - 09:00

“Hard werken verslaat talent, als talent niet hard werkt.”

— PSV Jeugdopleiding

Iemand vroeg eens aan mij: “Als je je biceps aan het trainen bent, welke herhaling zorgt dan voor de grootste groei? Herhaling een of herhaling tien?”. “Herhaling tien”, zei ik natuurlijk! “Fout”, zei hij direct, “het is herhaling elf die de grootste impact heeft en voor de grootste groei zorgt.”. Lachend voegde hij eraan toe: “Maar die doet ook het meeste pijn.”. Of je nu een boek schrijft, een onderneming runt of topsport bedrijft, presteren gaat hand in hand met het verleggen van grenzen. Hiervoor moet je weerstand overwinnen. Soms doet deze weerstand pijn, maar loop hier niet voor weg, als je je prestaties wilt verbeteren, ontkom je hier niet aan. Iedereen die zijn grenzen wil verleggen pusht zichzelf met regelmaat uit zijn comfortzone, omdat ze weten dat daar de noodzakelijke groei plaatsvindt. Het enige wat je nodig hebt om jezelf buiten je comfortzone te pushen, is wilskracht.

Passie en volharding

In haar boek “Grit — the power of passion and perseverance” zegt professor psychologie Angela Duckworth dat het geheim van excellent presteren geen talent op zich is, maar dat het een speciale mix van passie en volharding is voor de lange termijn; ze noemt dit ‘Grit’. Duckworth omschrijft dat als je twee individuen hebt met dezelfde omstandigheden, dat datgene wat ze presteren, afhangt van twee zaken; talent en inspanning.

Excellent presteren

Talent is de snelheid waarmee je vaardigheden verbeteren. Dit is zeer belangrijk, maar inspanning telt volgens Duckworth voor twee. Door gerichte inspanning, ontwikkel je je vaardigheden, maar inspanning is ook nog eens nodig om je ontwikkelde vaardigheden doelgericht in te zetten. Dit is hoe je prestaties verbeteren en hoe je je doelen realiseert. Wanneer je dus wilt groeien in de sport, geef niet op wanneer het niet meteen lukt en je het gevoel hebt niet voldoende talent te hebben, met de juiste training en inspanning en een goede portie doorzettingsvermogen, kun je toch heel ver komen. Excellent presteren ontstaat, volgens Duckworth, door jaren en jaren achter elkaar met gerichte inspanning te werken aan het verbeteren van je vaardigheden. Duckworth verwijst met gerichte inspanning naar doelbewust trainen, een methode van Anders Ericsson die ik in de volgende blog toelicht.
 

“Laat het idee los, weerstand is slecht voor me.”
 

Het gaat om de juiste inspanning

Wat ik in mijn leven ontdekt heb, door ervaring en door het werken met vele anderen, is dat hard werken of veel inspanning leveren zeer zeker belangrijk is, maar dat dit alleen niet voldoende is om het allerbeste uit jezelf te halen. Meer van datgene doen wat je niet dichter bij je doel brengt, is zinloos. Voor velen van ons geldt, dat we enorme stappen kunnen maken op het gebied van prestaties en resultaten die we nastreven, als we onszelf meer inspannen, oftewel harder werken. Maar als je al volledig gecommitteerd bent en als je je al optimaal inspant, dan gaat deze methode niet op. Dan is hij incompleet.

Doelbewust trainen

Dus naast dat inspanning erg belangrijk is, gaat het om je een methode aan te leren die bekend staat als doelbewust trainen. Deze methode gaat veel dieper dan alleen maar het idee; 'hard(er) werken loont' dat is namelijk niet altijd zo. Als je de verkeerde strategie toepast, dan maakt het niet uit hoe hard je je inspant of hoe vastberaden en positief je mindset ook is. Meer doen van het 'verkeerde' brengt je niet de gewenste resultaten. Het gaat erom dat je doelbewust traint. Deze methode draagt vijf essentiële kenmerken in zich en licht ik toe in de volgende blog.

Onderzoek jouw mindset 

Coaching, workshop, focussessie

Heb je interesse in personal coaching, neem dan contact met me op of boek nu direct een gratis focussessie.

Deze blog verscheen ook op ronniecouwenberg.nl.

 

ronnie couwenberg
Op 16-10-2017
Geschreven door: Ronnie Couwenberg
In: Sportvisie