Holder de boulder de hoogte in

19/02/2015 - 12:15

Niet iedereen is gezegend met een grote dosis sporttalent. Ik ben de eerste die dat zal toegeven. Dagelijks zie ik mensen moeiteloos kilometers hardlopen en het nog leuk vinden ook. Mij niet gezien! Na 500 meter winnen de pijn in mijn zij en mijn beroerde conditie het van mijn goede voornemens en wandel ik rustig richting huis. Gebrek aan doorzettingsvermogen? Misschien. Eigenwijs als ik ben, geloof ik echter dat ik mijn talent op sportgebied nog moet ontdekken. Daarom test ik elke maand een nieuwe sport, op zoek naar dé sport die ik volhoud en tegelijkertijd goed is voor je lichaam. Bezit boulderen deze magische combinatie?

Getest: boulderen bij Monk bouldergym

Ondanks dat boulderen steeds populairder wordt, hebben veel mensen wel de klok horen luiden, maar weten zij niet waar de klepel hangt. Wat is het eigenlijk? Boulderen kun je vergelijken met klimmen, alleen klim je in dit geval op een wand van maximaal 4 meter hoogte. Je gebruikt geen hulpmiddelen. Nee, geen touw, klimgordel of ander materiaal. Gevaarlijk? Dat kan het zeker zijn! Echter vangen dikke matten onder de wand, zogenaamde crashpads, bij Monk bouldergym de klap op bij een val. Een kleine geruststelling. Een andere veiligheidsmaatregel die je bij boulderen kunt treffen, is het inschakelen van één of meerdere spotters. Spotters volgen de klimmer en zorgen ervoor dat het hoofd en de schouders in elk geval de grond niet raken bij een val.

Klaar voor actie

Toegegeven, in vergelijking met de wanden in een gemiddelde klimhal, lijken de klimwanden waarop je bij boulderen klimt een eitje, denk ik als ik bij Monk bouldergym binnenstap. Minder eng en zwaar is het echter zeker niet. Omdat je niet gezekerd bent, en dus naar beneden valt als je mis stapt of je armen het niet meer kunnen houden, is dit een hele andere uitdaging. Vrijdagavond 19.45 uur, ik ben klaar voor actie. Ik heb nog een kwartier om de omgeving in me op te nemen. Bang ben ik niet, want hoogtevrees heb ik absoluut niet. En dat beetje spanning dat ik voel, is eigenlijk wel prettig.

Alle begin is moeilijk

Mijn tenen gepropt in de net iets te kleine huurschoentjes, dat hoort zo, loop ik met nog vier anderen richting onze instructeur. Na een korte uitleg, mogen we gaan proberen hoe ver we komen. De eerste wand zou relatief eenvoudig moeten zijn, in verband met een wedstrijd zijn er echter een heleboel grepen verwijderd. Met veel moeite kom ik dan ook halverwege de route. Tegenvaller! Na nog wat pogingen besluit ik toch maar om me aan een andere wand te wagen. Mijn armen en schouders branden op dat moment al behoorlijk, maar ik laat me niet kennen.

Niveauverschil

Als beginner kun je het beste kiezen voor de oranje of donkergroene grepen, dat zijn de eenvoudige routes. Tijdens mijn eerste pogingen speel ik een beetje vals en gebruik alle nodige grepen om boven te komen. Dat is niet de bedoeling, snel afleren dus. De instructeur geeft me een tip: kijk van tevoren hoe de route loopt en hoe je gaat klimmen. Het helpt zowaar. Een aantal keren bereik ik zelfs de ‘finish’. Trots spring ik naar beneden. Dan is vier meter toch best hoog… Gelukkig mag naar beneden klimmen ook.

Tot de volgende keer

Als laatste gaan we de strijd aan met de voorover hellende wand. Een drama! Het lukt me net om mijn voeten op de eerste grepen te zwieren. Hier heb ik meer kracht voor nodig! Of hebben mijn spieren het al te zwaar te verduren gehad vanavond? Gelukkig ben ik niet de enige die meteen weer naar beneden valt. Dit bewaren we voor een volgende keer dan maar. Of ik dit wekelijks zou willen doen, weet ik niet, maar ik ga zeker nog eens terug. Elke week wordt een kleur grepen verwisseld, dus er staat steeds weer een nieuwe uitdaging voor je klaar. Durf jij het aan?

P.S. Spierpijn gegarandeerd.

Bekijk de beelden

De feiten op een rijtje

Sport: Boulderen
Waar: Monk bouldergym, Glaslaan 2 (Strijp S gebouw SBX) Eindhoven.
Wanneer: proefles van 30 minuten elke donderdag en vrijdag om 20.00 uur. Dagelijks geopend.
Gemiddelde leeftijd deelnemers: 25 jaar
Kosten: tarieven zijn afhankelijk van leeftijd en frequentie. Vanaf 25 jaar € 10,- per keer. Schoenen huren: € 3,-.

Fotografie: Bram Berkien.

anja schenkels
Op 19-02-2015
Geschreven door: Anja Schenkels
In: Sporten