Hello sunshine: 7 tips voor sporten in de zon!

04/06/2015 - 14:00

Zodra de zon begint te schijnen, krijg ik zin om buiten te gaan hardlopen. Als het pijpenstelen regent, heb ik daar nooit zo’n last van, maar bij een aangenaam temperatuurtje ga ik graag een rondje rennen. Muziekje aan en gaan! En als ik zo om me heen kijk, dan ben ik duidelijk niet de enige die z’n sportspullen uit de kast haalt bij de eerste echte zonnestralen. Wandelen, joggen, fietsen, skeeleren…het lijkt wel of iedereen opeens de sportkriebels krijgt.

Te warm?

Is het eigenlijk wel slim om juist te gaan sporten bij warm weer? Als het zonnetje een beetje schijnt, is er niets aan de hand, maar als je buiten wilt gaan sporten op extreem warme dagen, dan is het wel verstandig om rekening te houden met de temperatuur. Bij hoge temperaturen heeft je lichaam meer moeite om zijn warmte kwijt te raken. Het is dus sowieso verstandig om je inspanning hier op aan te passen: je tempo en intensiteit zullen wat lager moeten zijn dan normaal, zodat je lichaam in staat blijft om je temperatuurhuishouding op orde te houden.

Heet = zweet

Je lichaam reageert op hoge temperaturen door de doorbloeding naar de huid omhoog te brengen. Wanneer de huid beter doorbloed is, kan de warmte vanuit de lichaamskern verplaatst worden naar de oppervlakte. Daarnaast gaat je lichaam proberen de warmte kwijt te raken, door middel van verdamping van je ademhaling en door te zweten.

Luchtvochtigheid

Het vocht moet wel kunnen verdampen om je lichaam op temperatuur te krijgen. Wanneer er naast een hoge temperatuur ook nog sprake is van een hele hoge luchtvochtigheid, wordt het moeilijker voor je lichaam om de warmte kwijt te raken, omdat je zweet niet goed kan verdampen. Bij een lage luchtvochtigheid gaat deze verdamping een stuk sneller, maar doordat je dan vaak minder goed merkt dat je zweet, ligt bij langdurige inspanning het gevaar van uitdroging op de loer.

Tips & tricks

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om je lichaam te ondersteunen bij het op peil houden van je temperatuur:

  1. Ga liever niet sporten op het heetst van de dag, maar kies bij voorkeur voor de ochtend of de avond;
  2. Pas je intensiteit aan op de temperatuur: tempo lager, kleinere omvang;
  3. Draag luchtige kleding, die de verdamping van zweet mogelijk maakt;
  4. Kijk ook even naar de kleur van je kleding: wit heeft de voorkeur boven zwart in verband met de weerkaatsing van de warmte;
  5. Bescherm jezelf tegen zonlicht door middel van een pet/helm en een zonnebril;
  6. Zorg dat je vochtbalans op peil blijft: je lichaamsgewicht mag maximaal 1-2% gedaald zijn na de inspanning. Een goede voorbereiding is hierbij het halve werk, dus zorg dat je voorafgaand aan je training al voldoende vocht binnen gekregen hebt. Drink bij voorkeur in het half uur voor je gaat sporten nog een halve liter water. Zorg er daarnaast ook voor dat je tijdens je inspanning voldoende water drinkt. Vooral bij inspanningen van langer dan 45 minuten is het belangrijk om iedere 10-15 minuten wat te drinken.
  7. Veel mensen laten de cooling-down zitten bij warm weer, maar dit is niet verstandig. Zorg dat je lichaam geleidelijk weer terug op temperatuur komt en drink/eet wat om je vochtbalans, mineralen en koolhydraten weer op peil te brengen. Zorg daarnaast voor droge kleding.

Wil je nog meer weten of sporten in de zomer? Kijk dan ook eens op www.sportzorg.nl/zomer voor allerlei tips en adviezen. Geniet verder vooral van het lekkere weertje, ik ga nog een rondje lopen!

linda van maanen
Op 04-06-2015
Geschreven door: Linda van Maanen
In: Sporten

Het buitenbad is helaas gesloten. Deze gaat weer open op 28 april 2018. Tot dan!

Date: 
19 april 2018