Goede voornemens? Wees vooral realistisch!

28/12/2015 - 09:00

Heb je (weer) goede voornemens voor het nieuwe jaar? Dan ben je in goed gezelschap. Zo’n tweederde van de Nederlanders maakt ze jaarlijks rond deze tijd. Met stip op 1 staat ‘gezonder leven’, zo blijkt uit allerlei peilingen. Meer bewegen, gezonder eten. Goede voornemens maken, hoe doe je dat nou goed? Hans van Kuijk houdt zich als sportarts bij TopSupport bezig met de effecten van bewegen en voeding. En heeft een paar tips om de kans dat je voornemens waar kunt maken te vergroten.

Wil je het écht?

Het allerbelangrijkste is dat je zelf oprecht wilt dat er iets verandert. Je ziet het bij stoppen met roken. Mensen die echt vinden dat ze moeten stoppen, doen dat ook. Punt. Iedereen die begint met een spoortje twijfel, krijgt een terugval.

Maak je doelen concreet

Het helpt erg als je jouw doelen concreet maakt. Bijvoorbeeld: vanaf vandaag eet ik geen koekje meer bij de koffie of ga ik voortaan op de fiets naar mijn werk. Ik heb zelf altijd veel bewogen, maar had nooit heldere, strakke plannen. Ik sportte gewoon hoe het uitkwam en wanneer ik er zin in had. Toen dat niet meer genoeg was om fit te blijven, heb ik concrete doelen gemaakt: volgend jaar wil ik een halve marathon lopen. Een ander jaar had ik een fietstocht in de Alpen als doel.

Maak je doelen realistisch

Als je een goed voornemen hebt, zorg dan dat het ook realistisch is. Je ziet dat mensen te hard van stapel lopen in hun eerste enthousiasme. Te fanatiek beginnen werkt meestal juist averechts. Dat werkt bij sporten bijvoorbeeld blessures in de hand en zo verlies je het plezier. Als je nooit hardloopt maar je nu voorneemt om op 3 januari mee te doen aan de 8 of 14 kilometer van de Genneper Parken Nieuwjaarsloop, dan is dat niet realistisch. Het kan wel een goed voornemen en concreet doel zijn om daar komend jaar voor te gaan trainen.

‘Quick wins’ rondom voeding en bewegen

Als je gezonder wil gaan eten, is wat mij betreft de belangrijkste quick win: suiker verminderen. Doe naast gewone suiker ook alle frisdranken, vruchtensappen (ook de versgeperste jus d’orange!), energiedranken en sportdranken in de ban. Je zult het effect daarvan snel merken op je energieniveau en mogelijk ook op je buikomvang en gewicht.Wat betreft bewegen win je het meeste door op een natuurlijke manier zoveel mogelijk dagelijkse beweging in je leven te brengen. Wandelen, op de fiets naar het werk, traplopen in plaats van roltrap of lift, werken in de tuin, dat soort dingen als basis om je lichaam de beweging te geven die het nodig heeft om goed te functioneren. Wie daarnaast sportief wil verbeteren, zal ook sportief moeten trainen.

gastblogger
Op 28-12-2015
Geschreven door: Gastblogger
In: Sporten