Evolutietheorie in de sport

27/02/2015 - 14:30

Mens en dier hebben sinds het bestaan van de mensheid altijd één ding gemeen gehad: evolutie. Volgens Charles Darwin (1809-1882) waren kleine variaties noodzakelijk voor het optreden van evolutie. Deze variaties, kleine aanpassingen of verbeteringen, geven aanleiding tot selectie. Een persoon met veel positieve variaties heeft een grotere kans om iemand op de wereld te zetten, dan iemand met minder goede variaties. Deze natuurlijke selectie wordt ook wel ‘survival of the fittest’ genoemd. In de sport is dit niet anders.

Drang om beter te worden

Natuurlijk gaat de persoonlijke evolutie onverminderd door bij het behalen van sportprestaties. Iets wat tegenwoordig een belangrijke rol speelt, maar in het begin van de mensheid totaal niet, is de ondersteuning van allerlei attributen bij het verbeteren van prestaties. Sport heeft een belangrijk kenmerk wat de evolutie enorm versnelt: de drang om steeds beter te worden. Het lichaam heeft die drang al onderbewust, waardoor de evolutietheorie is ontstaan. De geest en de mogelijkheden van de mens om producten te ontwikkelen, te innoveren, hebben dit enorm doen versnellen.

Commercialisering van de sport

Met name de laatste twintig jaar is het enorm hard gegaan. Internet heeft ogen in grote delen van de wereld doen openen, wat weer een goede bijdrage was voor het opvoeren van de druk bij de concurrentie. De commercialisering van de sport speelde hier goed op in. Niet alleen topsporters, maar ook amateursporters kregen steeds meer de ambitie om zich te vergelijken met zijn of haar sportheld. De app Strava voor wielrenners en mountainbikers bijvoorbeeld. Deze app houdt alle gereden tijden bij van profs en niet profs over bepaalde segmenten. Zodoende kun jij de concurrentie aangaan met profs op jouw favoriete beklimming. Om de concurrentie aan te gaan moet je natuurlijk weer beschikken over het juiste materiaal (en een goede conditie niet te vergeten).

Hulp bij het verbreken van records

Soms is het eenvoudiger om het product aan te passen, dan de kracht of conditie van een sporter op te schroeven. Zeker in deze tijden waar topsporters het verschil moeten maken op basis van honderdsten of soms zelfs duizendsten van een seconde, kan het juiste materiaal uitkomst bieden. Een goed voorbeeld hiervan zijn de zwempakken. Tijdens het WK lange baan in Rome (2009), zwommen de topsporters in zwempakken gemaakt van polyurethane. Dat WK werden er maar liefst 43 wereldrecords gebroken. De impact van het zwempak was dusdanig hoog dat de FINA de pakken verbood. Zwemmers moesten terug naar de bekende Speedo zwempakken. Het jaar daarop werden nog maar twee records verbroken.

Innovaties in de amateursport

Door de commercialisering van de sport, het internet en de toegenomen maatschappelijke druk om te presteren, zijn sportprestaties voor amateursporters ook steeds belangrijker geworden. Je ziet dan ook dat innovatieve ontwikkelingen niet alleen meer gefocust worden op topsport maar ook op breedtesport. Niet alle producten zijn even succesvol. Sommigen verdwijnen weer van de markt, anderen worden doorontwikkeld. Arena, een bekend merk in de zwemsport, bracht de Freestyle Breather uit. Een hulpmiddel om eenvoudiger te kunnen ademen tijdens het zwemmen. Wij gingen op onderzoek uit om te bekijken wat deze ontwikkeling voor de zwemsport kan betekenen. Bekijk hieronder het filmpje en oordeel zelf.

 

pieter vincent
Op 27-02-2015
Geschreven door: Pieter Vincent
In: Innovatie

Het buitenbad is helaas gesloten. Deze gaat weer open op 28 april 2018. Tot dan!

Date: 
19 april 2018