Don't complain, train!

26/03/2015 - 12:00

Dat moment dat je echt aan de slag moet. De ochtend dat je groot (of heel erg klein, voor het geval dat je toch geen zin hebt) in je agenda leest dat je moet gaan trainen. Om 7.00 uur, voordat je gaat werken. Of om 20.00 uur, nadat je hebt gegeten en al een half uur op de bank voor de tv hebt gehangen. Voor sommigen is het een moment van grote vreugde. Yes, ik mag mijn gezonde maaltijden weer van mijn slanke lichaam aftrainen. Anderen zien er als een berg tegenop: *willekeurig scheldwoord* ik moet weer! Hoe dan ook, het moment komt altijd en voor mij is het daar, nu.

Getest: fitness bij boutique fitnessclub SX sportsclub (deel 2)

Voor mij staat de term personal trainer voor helemaal tot het gaatje gaan. Bezweet naar de kleedkamer strompelen, omdat je spieren zo verzuurd zijn, dat je nog amper een stap kunt zetten. Kan ik dat? Past dat bij mij? Ik vraag het me af. Toegegeven, ik ben absoluut geen ‘Sjaak afhaak’, maar als je me vraagt hoe vaak ik in mijn leven helemaal afgepeigerd thuiskwam na een sportsessie, is dat op twee handen te tellen. Mijn (top)sportmentaliteit is ver te zoeken. Maar daar gaan we wat aan doen. Toch?

Victoria Secrets-model

Personal trainer Erwin heeft er alle vertrouwen in. Er wordt bij SX sportsclub dan ook gekeken naar wat voor iedereen persoonlijk haalbaar is. “Iedereen kan een lichaam krijgen als een Victoria Secrets-model, de vraag is wat heb je er voor over?”. Vol ongeloof kijk ik hem aan. Dat kan ECHT NIET, hoor ik mezelf zeggen, denkend aan de vele punten waarop mijn lichaam verschilt van dat van de gemiddelde ‘Angel’. Tegelijkertijd heb ik in de gaten dat deze discussie zinloos is. Ik moet eraan geloven. Nu! Vandaag!

Tot in de puntjes verzorgd

Ik kleed me om in mijn privé kleedruimte, mét douche en minibar (gevuld met sportdrankjes uiteraard, niet met chocoladerepen en alcohol). Alles is tot in de puntjes verzorgd, dat is een voordeel van deze boutique fitnessclub. De sportzaal zelf is niet bijzonder groot, maar zeker groot genoeg, aangezien er maar vijf mensen tegelijk mogen trainen. We beginnen met een korte warming-up op de loopband. Prima vol te houden. Daarna wordt het zwaarder: twee rondes van acht oefeningen met eigen lichaamsgewicht. Een piepje zegt me wanneer ik kan stoppen met een oefening en wanneer ik weer aan de slag moet. Het doet me denken aan de shuttle run test op de middelbare school (horror!), waar ik overigens nooit verder kwam dan trap 6.

Niet opgeven

Ik begin vol vertrouwen aan de eerste ronde en het gaat me goed af. Deze oefeningen heb ik vaker gedaan, niet 30 seconden lang, zoals nu, maar 45 seconden of 60 seconden. Opdrukken is niet mijn specialiteit, maar de andere oefeningen doe ik goed genoeg om ze te verzwaren voor de volgende ronde. Bovendien, met de aanwijzingen van personal trainer ‘Erwin’ haal ik het maximale uit de training, zonder dat ik eraan onderdoor ga, dat voelt goed. De tweede ronde is aanzienlijk zwaarder, mijn spieren beginnen te verzuren en ik moet mezelf echt dwingen om door te gaan. Erwin praat me er doorheen. Bovendien wordt dit vastgelegd op beeld, dus ik-kan-niet-opgeven, zeg ik tegen mezelf.

Uitsloofstand

Met zweet op mijn voorhoofd beginnen we aan de cooling down. Eerst wat lunges en dan door naar de zogenaamde climbmill. Bij dit apparaat lijkt het alsof je tegen de richting in de roltrap op loopt. Als kind vond ik het geweldig, maar in de sportschool, minutenlang, is het lang zo leuk niet. Het schijnt goed te zijn voor je billen, dus ik zet mezelf weer op de uitsloofstand. Wel een tandje lager dan zojuist, want het is tenslotte de cooling down.

Afterparty

Bij een training hoort natuurlijk een gezonde afsluiting: een heerlijke douche en daarna kwark met muesli en fruit vergezeld door een kopje groene thee. Vol energie loop ik het gebouw weer uit, op naar mijn werk. Een goed begin van de dag zo ’s ochtends vroeg. De volgende dag is het duidelijk tijd voor een flinke afterparty, lees: ontzettende spierpijn. Stiekem ben ik daar altijd best blij mee, het geeft me het gevoel dat ik erg goed mijn best heb gedaan, bovendien word je er sterker van.

Bekijk de beelden

De feiten op een rijtje

Sport: fitness.
Waar: SX sportsclub.
Wanneer: dagelijks op afspraak (maximaal 5 sporters per keer). Groepslessen: bekijk het schema.
Gemiddelde leeftijd deelnemers: 40 jaar.
Kosten: tarieven zijn afhankelijk van wensen en frequentie. Vanaf 25 jaar € 5,- per week. Kosten personal trainer € 50,- per uur.
 

anja schenkels
Op 26-03-2015
Geschreven door: Anja Schenkels
In: Sporten