De uitdaging: de klimmuur op

08/09/2017 - 13:30

In zijn blog daagde Leo van Klimcentrum Neoliet ons uit om ook eens de hoogte te bedwingen in de klimhal. Dat laat ik me geen twee keer zeggen; die uitdaging ga ik graag aan! Aangezien ik enige tijd geleden, eveneens voor de Eindhoven Sportblog, de klimsport boulderen heb uitgeprobeerd, had ik er wel vertrouwen in. Maar of dat terecht was?

De voorbereiding

Wat doe je aan als je gaat klimmen? Als je vaker sporten test, zoals ik, heb je net een wat grotere collectie sportkleding nodig dan normaal. Een klimuitrusting ontbreekt echter nog in mijn collectie, helaas. Gelukkig komt het niet zo nauw voor een proefles. Met een gewone sportbroek, sportschoenen en sportshirt kom je al heel ver. De rest van de uitrusting is inbegrepen bij de kennismakingsles. Sportschoenen, check! Deze mogen niet te stijf en zeker niet te groot zijn, weet ik van boulderen. Ik heb maar één paar indoor schoenen, een beetje te klein, komt goed uit. Hier moet ik het maar mee doen. Ik gris een sportlegging en een ruim zittend shirt uit mijn kast, in de hoop dat dat enigszins comfortabel zit onder een klimgordel, denk nog net op tijd aan een flesje water en ga op weg.

Veiligheid voorop

In eerste instantie ben ik totaal niet zenuwachtig, dat wil zeggen, tot in de hal binnenstap. De klimmuren zijn toch iets (lees: veel) hoger dan bij boulderen… euhm… ‘Ga jij eerst?’ hoor ik mijn collega met camera in de hand zeggen. Tot mijn eigen verbazing stem ik in. We trekken de klimuitrusting aan. Dit moet uiterst zorgvuldig gebeuren. Veiligheid staat voorop bij klimmen. Alle lussen strak genoeg aangetrokken en vastgemaakt achter weer andere lussen. Het ziet er ingewikkeld uit, maar als je het tuigje eenmaal omhoog hijst, valt het reuze mee. ‘Love is… Partner check. Always!’ Staat er op de muur geplakt in roze hartjes. Dus we worden ook nog even gecheckt door de instructeur. In dit geval toch iets veiliger dan mijn eveneens beginnende partner.

Armspieren trainen

We beginnen met inklimmen. Hierbij mag je op alle kleuren grepen klimmen om de spieren op te warmen. Ik word vastgemaakt en ben klaar om te gaan. Het is even wennen. Hoe pak ik de grepen vast, waar en hoe zet ik mijn voeten? Ja, zelfs met alle grepen tot mijn beschikking, is het een hele uitdaging om boven te komen. Ik haal het dan ook niet de eerste keer. Klimmen is zwaarder dan ik had verwacht, vooral voor mijn armen. Maar ik mag naar beneden, voeten tegen de muur en hop, hop, hop, ik ben er zo. Abseilen heb je vaker gedaan, zegt de instructrice. Klopt, inderdaad, zeg ik een beetje trots.

Competitief

Nu is het tijd voor het echte werk, we mogen alleen de grepen van één kleur gebruiken. We kiezen een muur in een hoek, dat schijnt makkelijker te zijn. Van tevoren stippel ik vanaf de grond een route uit en dan, op naar boven. Ik probeer niet te smokkelen en met tips van beneden, kom ik een heel eind. Als ik bijna boven ben, kom ik niet meer bij de volgende greep. Helaas. Op naar beneden, dan maar. Mijn collega red het wel tot boven. Kanjer! Tja, nu moet ik wel nog een keer natuurlijk. Dat moet mij ook lukken. De tweede keer is nog iets zwaarder dan de eerste, ik merk het aan mijn spieren. Maar ik geef niet op. Ik moet en zal de bovenkant aantikken. Trots sta ik na enkele minuten al bovenaan. Qua snelheid gaat het wel steeds wat beter. We proberen tot slot nog een moeilijker parcours, maar onze spieren hebben er genoeg van. Let’s call it a day!

Sterker en fitter

Het lijkt niet veel, maar na zo’n vijf keer naar boven te hebben geklommen, heb ik echt het idee dat ik stevig gesport heb. Simpelweg omdat ik hiermee heel andere spieren train, dan ik normaal doe. De volgende dag heb ik dan ook flink spierpijn. Met klimmen train je naast je armspieren, ook je beenspieren en je core aangezien balans een grote rol speelt bij deze sport. Bovendien werk je aan je conditie en je probleemoplossend vermogen en je coördinatie. Hoe kom ik nog hoger? Ik heb genoten van de kennismakingsles en zou het nog zeker vaker willen doen. Het is oprecht leuk, de tijd vliegt voorbij als je zo samen bezig bent. En het is steeds weer een uitdaging.

anja schenkels
Op 08-09-2017
Geschreven door: Anja Schenkels
In: Sporten

Het buitenbad is helaas gesloten. Deze gaat weer open op 28 april 2018. Tot dan!

Date: 
19 april 2018