De kerstgedachte

23/12/2014 - 12:00

Ik heb het voorrecht te mogen werken bij één van de mooiste organisaties van Nederland. Een betaald voetbal organisatie is een dynamisch bedrijf dat helemaal draait om topsport. Regelmatig word ik uitgenodigd om op beurzen, congressen, hogescholen of universiteiten een verhaal te vertellen over de marketingstrategie van PSV. Daar heb ik doorgaans zeker een uur voor nodig. En dan ben ik nog verre van volledig. Mensen die wat verder af staan van sportmarketing kunnen zich op voorhand niet voorstellen dat ik een heel uur kan praten over marketing bij PSV. Want zo luidt het commentaar: "Als het elftal niet presteert, is er geen eer te behalen. Als je bovenaan staat, gaat alles vanzelf". Feitelijk werk ik in een commercieel bedrijf. Dag in dag uit zijn we bezig met het verhogen van de inkomsten uit kaartverkoop, merchandising, stadionexploitatie, sponsoring, museum, et cetera. Dit alles om de begroting op te schroeven en zo een nog beter elftal op de been te kunnen brengen. En als dat elftal dan weer sportief succesvol is, is de cirkel rond en duwt het een het ander aan. Zo zou je feitelijk het werken op de marketingafdeling van een betaald voetbal organisatie kunnen zien. Behalve met kerst.

Kerstgedachte

Wat was de kerstgedachte eigenlijk ook alweer precies? Wat is dat eigenlijk, de kerstgedachte? Voor veel mensen is kerst een periode van gezelligheid, lekker eten en samen zijn met familie of vrienden. Volgens het woordenboek is het ‘de instelling om het beste te doen voor andere mensen’. Onze fans doen het hele jaar 'het beste voor PSV' en daarvoor willen ze juist in de kerstperiode nog eens extra voor bedanken. Als je niet uitkijkt, ga je het voor vanzelfsprekend aannemen dat er 25 keer per jaar 35.000 mensen naar het stadion komen. Dat er elke uitwedstrijd bussel vol met fans vertrekken. Dat er een rij voor de deur van de fanstore staat als het nieuwe shirt gepresenteerd wordt. Maar dat is het niet. Het is absoluut niet vanzelfsprekend. Het is iets moois dat wordt aangewakkerd door clubliefde. En liefde kan nooit van één kant komen. Daarom zijn we elke dag bezig met leveren van toegevoegde waarde voor iedereen die de club een warm hart toedraagt. En met kerst onderstrepen we dat nog eens. Vorig jaar kregen alle fans een persoonlijk telefoontje van Phillip Cocu (https://www.youtube.com/watch?v=baSYPT5nxlA) dit jaar gaan wensen in vervulling. Drie dagen lang staat er een grote rood-witte kerstboom voor het Philips Stadion. Fans worden getrakteerd op een kop warme chocolademelk, soms zelfs geserveerd door clubiconen, en kunnen hun kerstwens in de boom hangen. Een aantal laten we in vervulling gaan. Welke wens met stip op 1 staat? Eentje die ik graag zou, maar helaas niet kan garanderen: de schaal in het voorjaar. 

 

guus pennings
Op 23-12-2014
Geschreven door: Guus Pennings
In: Sportvisie