CTO Eindhoven adviseert! Do’s and don’ts van krachttraining

03/05/2016 - 13:15

Je bent een talentvolle sporter of gewoon een fanatieke amateur en je wilt graag je prestatie verbeteren. Via vrienden heb je gehoord dat echte kampioenen vele uren doorbrengen in het krachthonk. Misschien is dat ook wel iets voor jou! Al snel besluit je om jezelf aan te melden bij een sportschool in de buurt. Wanneer je voor de eerste keer binnen komt, voel je jezelf een beetje verloren. Zoveel verschillende mogelijkheden om te trainen. Krachtapparaten, losse gewichten, grote halterstangen; waar moet je mee beginnen? Laat ik allereerst duidelijk maken dat de intentie om als sporter je kracht te verbeteren een ontzettend goede is. Krachttraining kan namelijk op vele manieren bijdragen aan een betere sportprestatie. Het kan je helpen hoger te springen, sneller te lopen of harder te gooien. Krachtraining kan echter ook negatieve gevolgen hebben, zeker wanneer je niet weet waarmee je bezig bent. Wanneer je zelf aan de slag gaat met krachtraining is het daarom verstandig de volgende richtlijnen in acht te nemen:

1. Kies voor losse gewichten in plaats van krachtapparaten

Krachtapparaten gaan uit van een vast beweegpatroon dat niet te verstoren is. Een menselijk lichaam volgt echter zelden of nooit exact hetzelfde patroon wanneer het beweegt. De coördinatie van verschillende spieren en gewrichten is dan ook in bijna alle sporten prestatiebepalend. Oefeningen met losse gewichten stimuleren deze coördinatie op een betere manier dan krachtapparaten.

2. Verkies vorm boven gewicht

Hoewel het natuurlijk ontzettend stoer lijkt om heel veel kilo’s op te kunnen tillen, is dit niet altijd even slim. Een verkeerde vorm tijdens een uitvoering van een oefening vergroot de kans op blessures. Een goede vorm en houding is daarom altijd belangrijker dan het gewicht dat verplaatst wordt.

3. Train om beter te worden, niet voor grotere spieren

Hoewel een snelle toename in spiermassa er soms best mooi uitziet, is dit voor veel sporters onwenselijk. Een snelle toename in spiermassa is een beetje te vergelijken met kinderen die in de groeispurt zijn. De samenstelling van het lichaam verandert erg snel en het lichaam weet niet goed meer hoe hij dit moet besturen. Een snelle toename in spiermassa zorgt dan vaak ook voor een verlies van coördinatie.

Uiteraard zijn bovengenoemde richtlijnen nog erg algemeen. Het is de basis van een succesvolle krachttraining. Wanneer je echter optimale resultaten in het krachthonk wilt bereiken, is het verstandig een expert in te schakelen. Een expert kan helpen in de keuze van de juiste oefenstof en de exacte trainingsinhoud. Daarnaast kan een expert zorgen dat jouw krachttraining goed overeenstemt met je sport specifieke training, om zo een optimaal resultaat te behalen.

Geschreven door: Lars Kemperman – CTO Eindhoven “The place to become the best”

jorian ilbrink
Op 03-05-2016
Geschreven door: Jorian Ilbrink
In: Sportvisie

Het buitenbad is helaas gesloten. Deze gaat weer open op 28 april 2018. Tot dan!

Date: 
19 april 2018