Beweeg jij genoeg?

28/08/2017 - 21:15

Vorige week werd door de Gezondheidsraad de nieuwe beweegrichtlijn 2017 gepresenteerd. Deze beweegrichtlijn is het resultaat van een evaluatie van de drie eerder opgestelde normen voor gezond bewegen (Beweegnorm, Fitnorm en Combinorm) die in Nederland gelden. Er is onderzoek gedaan naar het effect van bewegen en zitten op het risico op chronische ziekten en lichamelijke beperkingen (onder ouderen) en op fitheid (bij kinderen). Op basis hiervan is de nieuwe beweegrichtlijn vastgesteld, als vervanging van de oude beweegnormen.

Waarom is bewegen zo belangrijk?

Veel mensen bewegen structureel te weinig. Uit onderzoek blijkt dat minder dan de helft van de Nederlanders voldoet aan de beweegrichtlijnen. Dit kan (negatieve) gevolgen hebben voor je gezondheid, in de vorm van bijvoorbeeld een groter risico op diverse chronische aandoeningen zoals diabetes en hart- en vaatproblemen. Zijn deze chronische aandoeningen dan echt zo'n groot probleem in Nederland? Even wat cijfers: 

  • Ruim 1,2 miljoen Nederlanders hebben diabetes, dat is 1 op de 14. Per jaar krijgen zo'n 61.700 Nederlanders te horen dat ze diabetes hebben. Dat zijn er dus bijna 1.200 per week of 169 per dag! (bron: Diabetesfonds)
  • Daarnaast zijn er meer dan 1 miljoen hart- en vaatpatiënten in Nederland. Iedere dag worden er zo'n 1.000 Nederlanders opgenomen in het ziekenhuis met een hart- of vaataandoening. Bodendien krijgen zo'n 80 personen een hartinfarct in Nederland. (bron: Hartstichting)
  • Ook depressie komt steeds vaker voor in Nederland: jaarlijks krijgen ruim 285.000 volwassenen te maken met hun eerste depressie. (bron: Hersenstichting) 

Meer beweging en minder zitten, verlaagt juist het risico op chronische ziekten als diabetes, hart- en vaatziekten, depressie en bij ouderen ook botbreuken. Het is dus echt belangrijk!

Bewegen is goed, meer bewegen is beter!

Voor volwassenen en ouderen wordt geadviseerd om verspreid over de week minimaal 150 minuten aan matig tot zwaar intensieve inspanning te doen. Doe je dit langer, vaker of intensiever, dan heeft dat een extra voordelen op je gezondheid. Daarnaast is het voor volwassenen belangrijk om minimaal twee keer per week spier- en botversterkende activiteiten te doen. Bij ouderen liefst gecombineerd met balansoefeningen. En misschien wel het belangrijkste: voorkom veel stilzitten. Voor kinderen van vier tot achttien jaar wordt geadviseerd om dagelijks minimaal een uur aan matig tot zwaar intensieve inspanning te doen. Daarnaast is het ook op jonge leeftijd al verstandig om minimaal drie keer per week spier- en botversterkende activiteiten te doen. En ook voor de jeugd geldt: voorkom veel stilzitten.

Versterk je lichaam, verbeter je conditie

Voor matig intensieve inspanning hoeft je echt niet spontaan naar de sportschool te rennen, want ook wandelen en fietsen vallen onder matig intensieve inspanning. Onder zwaar intensieve inspanning vallen bijvoorbeeld diverse teamsporten (zoals voetbal en handbal), maar ook hardlopen. Je hoeft ook niet gelijk in de halters te gaan hangen en met gewichten te sjouwen, zeker niet wanneer je dit nog nooit gedaan hebt in het verleden. Spier- en botversterkende oefeningen kunnen ook al met je eigen lichaamsgewicht gedaan worden. Wil je hierbij ook je balans nog verbeteren, dan kun je deze oefeningen combineren met bijvoorbeeld oefeningen waarbij je op één been staat.

Meer gezondheidswinst

De nieuwe richtlijn is met name bedoeld om inzicht te geven in gezond bewegen, en daarnaast als motivatie voor mensen die weinig actief zijn. Haal jij de gestelde norm wel? Dan ben je goed bezig! Maar het kan nog beter. Wanneer je al aan de richtlijn voldoet, kun je door meer te gaan bewegen nog meer gezondheidswinst behalen. Bijvoorbeeld voor hart- en vaatziekten komt uit onderzoek naar voren dat het risico op deze aandoeningen al daalt vanaf 75 minuten per week matig intensieve inspanning. Beweeg je 150 minuten per week dan daalt dit risico nog verder, en bij 300 minuten of meer per week wordt het effect alleen nog maar gunstiger.

Laat je adviseren!

Voldoe je op dit moment niet aan de gestelde norm, maar wil je hier wel graag verandering in brengen? Top! Voor veel mensen is het al een hele stap vooruit wanneer ze tijdens hun werk wat vaker opstaan, de trap nemen in plaats van de lift of de fiets in plaats van de auto. Heb je hier moeite mee of word je gehinderd door blessures? Laat je dan goed adviseren door een (sport)fysiotherapeut. Zij kunnen je helpen bij een gezonde start! Beweeg je al wel, maar heb je geen idee hoe je ook kunt zorgen voor voldoende spier- en botversterkende activiteiten? Ook daarmee kan een (sport)fysiotherapeut je op een verantwoorde manier op weg helpen, dus neem gerust contact op en ga aan de slag.

linda van maanen
Op 28-08-2017
Geschreven door: Linda van Maanen
In: Sportvisie