AM I yoga too?

14/04/2017 - 11:45

Vrijdag 7 april 9.00 uur 's ochtends.

Het was een race tegen de klok maar nog net op tijd stap ik samen met een vriendin de les binnen. Inge verwelkomt ons, blij dat we er zijn en roept een keer: "Wat zie je er gehaast uit!". Met de belofte dat het helemaal goed gaat komen, zoek ik een matje uit en plof neer. Ik slaak een diepe zucht... en weet dat ik nooit goed zal worden in haast hebben. Ik snap niet hoe al die moeders dat doen; dat racen door hun agenda's.

Nu ik zit, heb ik de rust om mijn omgeving in me op te nemen. Waar ben ik eigenlijk beland? Met een man of tien vormen we een gemêleerd gezelschap en de locatie is prachtig. Op de derde verdieping bij Dynamo waar de volledig glazen wand een klein stukje Eindhoven omlijst en een waterig zonnetje de ruimte binnenstroomt. Het begint goed!

Het is leuk om Inge weer te zien. Ze is een oud-collega en is na haar vorige baan een andere weg ingeslagen. I AM yoga is de naam waaronder ze haar lessen geeft. Het idee van yoga lessen verzorgen is ontstaan uit de passie die ze over heeft gehouden aan de lessen die ze zelf volgde. Ze heeft zich verdiept door trainingen en cursussen te volgen en is nu dus voor zichzelf begonnen. Het past bij haar en dat merk je tijdens de les.

Interested!

Een paar weken geleden ontving ik de uitnodiging via Facebook voor deze dubbele proefles yoga waarop ik direct met ‘interested’ reageerde. Daarna ging het balletje rollen en nu zit ik achter mijn computer deze blog te schrijven. Dit zouden mijn eerste lessen yoga ooit worden. Van te voren vroeg ik me dan ook af; wat weet ik eigenlijk van yoga. Mijn zus deed een tijdje aan yoga en sliep door een groot deel van de lessen heen. Dan zal je natuurlijk zeggen, waarom betalen om te kunnen slapen, maar als puber je zo ontspannen en op je gemak voelen zodat je een uur ongestoord kan slapen, vond zelfs mijn moeder positief.

De uitdaging

Ik heb het idee dat yoga vaak samen gaat met een bepaalde levensstijl. Dat er gezocht wordt naar een balans, waarbij de kracht van binnenuit wordt aangesproken. Kortom dat mensen die yoga beoefenen zich ontspannen, krachtig en in balans voelen. Misschien is dit te kort door de bocht en in-hokjes-stop-politiek. Natuurlijk is niet iedereen die aan yoga doet altijd in balans. Het kan wel een hulpmiddel zijn om dat gevoel te bereiken. En zeg nou zelf, al is het maar heel even, zou je dat niet willen? Dus voor vrijdag 7 april heb ik de uitdaging neergelegd bij I AM yoga om aan deze hoge verwachting te voldoen.

Yang

Het is maar goed dat we beginnen met een meditatie-oefening deze morgen, dan kan ik een beetje onthaasten. Daarna voel ik bij elke oefening al mijn spieren. Van ontspannen is er geen sprake. Het fietsen van de afgelopen weken, zonder goed te rekken, blijkt niet helemaal te werken. Dit is precies wat mijn lichaam nodig heeft.

De eerste les is de Yang-les waarbij de juiste ademhaling een grote rol speelt in de oefeningen, dit om uithoudingsvermogen en kracht te vergroten. Je merkt dat Inge aan het aftasten is. De deelnemers zijn nieuw met yoga maar ze weet wat ze doet. Yoga doe je voor jezelf en er is daarom geen competitie-element. Het gaat om jouw lichaam en het bewust uitvoeren van de oefeningen. De oefeningen zijn niet moeilijk, iedereen kan het en de moeilijkheidsgraad kan opgevoerd worden, als je daar aan toe bent.

Yin

De meesten blijven ook voor de Yin-les en nog een paar mensen voegen zich bij de groep. Deze tweede les is rustiger. Je zit langer in de verschillende houdingen, het is bedoeld om je gewrichten en bindweefsel sterker te maken. Alle oefeningen gaan goed, tot we bij de 'blije baby' komen. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik de blije baby niet heb kunnen ontdekken, het doet alleen maar pijn. (Waarschijnlijk het teken dat ik deze oefening zeker nodig heb.) Na wat in mijn ogen veel te lang duurt, mogen we hem dan eindelijk loslaten. Dat voelt goed. Zo blij als een baby zullen we maar zeggen.

En omdat ik mezelf ook tot de Google-generatie beschouw, kon ik het natuurlijk niet laten om eens na te gaan waar deze specifieke oefening dan goed voor is. Dit is wat ik vond: stimuleert het zenuwstelsel | verbetert mentale focus | vergroot de wilskracht | vermindert rusteloosheid | verminderd stress.

Het resultaat

Nu, een paar dagen later, voel ik wat deze lessen met mijn lichaam gedaan hebben. Ja, ik heb spierpijn, maar het is niet de pijn waar je helemaal kreupel van gaat lopen. Ik heb meer ruimte in mijn spieren, ben soepeler en alles voelt lekker opgerekt. Kortom ik zit lekkerder in mijn lichaam. Ja, ik denk dat als ik regelmatig aan yoga zou doen, dat goed zou zijn voor zowel mijn lichaam als mijn geest. Het stukje ontspannen zal bij mij de ene keer beter lukken dan de andere, maar ook hier zal blijken: oefening baart kunst. Slapen, zoals mijn zus dat deed, zal wel helemaal nooit gebeuren. Namasté! (Met dit woord en het bijbehorende gebaar eindigen we de les. Deze groet, die letterlijk ‘ik buig voor jou’ betekent, is een teken van respect.)

linda nguyen - huisman
Op 14-04-2017
Geschreven door: Linda Nguyen - Huisman
In: Sporten

Het buitenbad is helaas gesloten. Deze gaat weer open op 28 april 2018. Tot dan!

Date: 
19 april 2018