8 Tips om blessures tijdens het sporten te voorkomen

18/12/2018 - 10:00

Elk persoon die sport vreest dat hij of zij een blessure oploopt. Veel beginners die nieuw zijn in het sporten zijn bang om een blessure te krijgen, wanneer hij of zij eindelijk de motivatie heeft om écht resultaat te gaan boeken. Het is dan ook niet zonder reden dat een blessure een van de meest gevreesde negatieve gevolgen is van sporten in een sportschool. Dat is niet zo raar, want veel mensen sporten niet helemaal goed, doen oefeningen net wat verkeerd waardoor ze blijvende blessures kunnen oplopen. Sporters zoals voetballers, tennissers en hockeyers overbelasten hun lichaam vaak sneller. In dit artikel vertellen we je alles over het voorkomen van blessures en wat je hier zelf aan kunt doen.

8 tips

  1. Bezoek een personal trainer of laat je begeleiden door een coach. Als je niet weet hoe je een trainingsprogramma moet starten of veilig naar dat volgende niveau van inspanning moet gaan, is een personal trainer of coach de perfecte optie. Zij kunnen je tips geven op gebied van veiligheid en progressie, om je aan de slag te krijgen of jouw doel te bereiken zonder geblesseerd te raken.
  2. Opwarmen. Het is nooit een goed idee om met 'koude spieren' te trainen. Zorg ervoor dat je je lichaam opwarmt om de kerntemperatuur van je lichaam te verhogen, de bloedtoevoer naar de werkende spieren te verhogen en ook om je mentaal voor te bereiden op de work-out die komen gaat.
  3. Crosstraining. Je lichaam zal je dankbaar zijn zodra je je routine verandert door verschillende activiteiten te ondernemen. Dit helpt je niet alleen om te voorkomen dat je met je work-outs een plateau raakt, het geeft je spieren een broodnodige pauze van dezelfde routine, dag in en dag uit. Bovendien zal niet alleen je lichaam in het algemeen baat hebben bij de diversiteit binnen je trainingsroutine, maar ook je stofwisseling. Studies tonen aan dat het omschakelen van je dagelijkse oefeningen de vetverbranding kan versnellen.
  4. Wees slim met je training. Het feit dat je tien of twintig jaar geleden een specifieke oefening kon doen, betekent niet dat je vandaag de dag met dezelfde snelheid en energie kunt trainen. Wees realistisch over je training en concentreer je niet op wat je gebruikt om te doen. Te veel, te vroeg kan een belangrijke reden zijn dat blessures optreden. Verhoog geleidelijk de tijd en de intensiteit van trainingen om die zeurende blessures te voorkomen.
  5. Draag de juiste trainingskleding. Als je moet nadenken over hoe lang geleden je een nieuw paar loopschoenen hebt gekocht, dan is het zeker tijd om naar de winkel te gaan. Ga naar een speciaalzaak voor deskundig advies over welke schoenen je moet dragen, is de eerste stap. Zij kunnen namelijk meten welke schoen het beste past bij jouw lichaam, loopstijl en lichaamsgewicht. Zoveel blessures komen door het dragen van versleten schoenen, zonder enige ondersteuning. Denk dus ook aan je voeten!
  6. Kies voor een uitgebalanceerd dieet en hydrateer jezelf. Wat je eet en drinkt is net zo belangrijk als je training. Koolhydraten geven je niet alleen energie voor je training, ze vullen die glycogeenvoorraden aan voor je herstel en voor de volgende training. Eiwit na je training is net zo belangrijk, omdat dit helpt om de spieren die je net hebt afgebroken te herstellen. Werk met een sportvoedingsdeskundige om te begrijpen wanneer, hoeveel en welke voedingsmiddelen je moet eten, om gezond en energiek te blijven voor jouw trainingen.
  7. Voeg krachttraining en core trainingen toe aan je routine. Het hebben van een sterk, fit lichaam is een geweldige manier om de blessures te voorkomen. Als je spieren in balans zijn met een sterke core, dan zal je lichaam niet slijten of hoeven te compenseren voor zwak of gespannen zijn.
  8. Luister naar je lichaam met rust en herstel. Je lichaam geeft je de signalen die je moet herkennen, wanneer je wat rustiger aan moet doen. Als die knie een beetje pijnlijk aanvoelt, de pijn langer duurt dan de aanbevolen 24 tot 48 uur, of je bent gewoon moe, dan is het tijd om over je trainingsroutine te denken. Rust en herstel kan zijn wat het lichaam zoekt. Zorg ervoor dat je die rustdagen neemt, want het lichaam maakt in deze tijd echte winst.

 

Tegenstribbelen

Met deze acht tips weet je al grotendeels hoe je blessures kunt voorkomen. Mocht er toch eentje opkomen, dan weet je dat je het beste rustig aan kunt doen. Wat vooral van belang is, is goed luisteren naar je lichaam! Neem rust als dat nodig is, want het lichaam kan nogal tegen gaan stribbelen zodra je niet écht luistert.

siem van dongen
Op 18-12-2018
Geschreven door: Siem van Dongen
In: Sporten