De morgenstond heeft zweetdruppeltjes om de mond

10/04/2018 - 15:15

Het kan een behoorlijke uitdaging zijn om sport in te passen in je leven. Maar als je echt wilt, vind je er wel tijd voor. Mijn ervaring is, dat het vooral belangrijk is om het daadwerkelijk een plekje in je agenda te geven. Zo is het wat minder vrijblijvend. Mijn collega Flip en ik proberen onszelf een nieuwe routine aan te leren: vroeg opstaan en naar buiten voor een fijne sportsessie in de natuur. Ja, voordat we gaan werken. Waarom? Allereerst omdat we het leuk vinden (op het vroeg opstaan na dan). Maar ook om te kijken wat het met ons doet. En ‘s ochtends sporten heeft een heleboel voordelen, zo ontdekten we. Lees maar!

Opstarten

Een uurtje eerder mijn bed uit vandaag. Het is even zwaar, maar als ik eenmaal op de fiets stap, ben ik dat al lang vergeten. Met yoghurt met havermout achter de kiezen (boordevol eiwitten en koolhydraten, belangrijk!), heb ik meer dan genoeg energie. De temperatuur buiten is prima voor een trainingssessie en het is droog. Super! Op naar de Karpendonkse Plas.

Geen attributen meenemen

De zon is net opgekomen, als we op de plaats van bestemming aankomen. Een mooi gezicht. Het is rustig in het park, op een paar fietsers en hardlopers na. Er scharrelen wat ganzen rond, waar we in eerste instantie een beetje bang voor zijn, maar gelukkig doen ze niets. Behalve heel hard gakken af en toe dan. We besluiten te beginnen met joggen, om een beetje warm te worden. Ik ben hier niet zo’n ster in, want zijpijn, maar een stukje lukt wel. Er staan allerlei zaken in het park die perfect te gebruiken zijn voor een workout: bankjes, speeltoestellen. Ideaal! Het lukt prima om hier allerlei oefeningen te doen, zonder dat je zelf spullen hoeft mee te nemen. Planken, opdrukken, sit-ups, side plank, step-ups en natuurlijk squaten, want dat kan overal.

Trots op mezelf

Na een uurtje hebben Flip en ik een hele lijst aan oefeningen doorgewerkt. En we voelen ons fit en vrolijk. Minder uitgeput ook dan na een sportsessie in de avond. Ik fiets naar huis, spring onder de douche en rijd naar mijn werk. Ik ben stiekem toch wel een beetje trots op mezelf. Dit zouden we vaker moeten doen.

De voordelen van ’s ochtends sporten

Maar waarom is ’s morgens sporten nou zo fijn en goed voor je lijf? Door ’s ochtends te beginnen met een workout, draait al vanaf de ochtend je stofwisseling op volle toeren. Hierdoor verbrand je de hele dag meer dan wanneer je langer in bed was blijven liggen. Bovendien komt er endorfine vrij na een goede sportsessie, wat een positief effect heeft op je energielevel en je humeur. Tot slot ben je de dag gezond begonnen en ben je hierdoor minder snel geneigd om je energievoorraad later aan te vullen met suiker, fastfood of vette snacks. Handig!

Sporten in de Eindhovense openbare ruimte

In Eindhoven kun je op verschillende plekken sporten in de openbare ruimte. Het hangt er helemaal vanaf wat je wilt gaan doen, wat de beste locatie is. Zo kun je bij de Karpendonse plas heerlijk hardlopen en spierversterkende oefeningen doen. Er is veel ruimte en er staan al allerlei apparaten die je kunt gebruiken voor je workout. Op het Stadhuisplein kun je prima skaten. In Genneper Parken kun je lekker hardlopen en (lunch)wandelen. Bovendien is het fijn om er te fietsen. Wil je graag een potje beachvolleybal spelen of een andere beachsport beoefenen, dan kun je terecht bij de Zandbak bij Fontys Sporthogeschool. In het Drents Dorp heb je een urban sportpark voor de urban sporters en bij Sportcomplex Eindhoven-Noord vind je het Speel en Beweegplein, waar kinderen en jongeren naar hartenlust kunnen spelen en bewegen. Ouderen kunnen één van de KWIEK beweegroutes doen in de stad, waarbij het aanwezige straatmeubilair wordt gebruikt om oefeningen te doen. Wil je je conditie en je spierkracht verbeteren? Neem dan deel aan één van de vele bootcampclubs in de stad. Veel plezier en succes!

anja schenkels
Op 10-04-2018
Geschreven door: Anja Schenkels
In: Sporten

Het buitenbad is helaas gesloten. Deze gaat weer open op 28 april 2018. Tot dan!

Date: 
19 april 2018